Kuinka kylpyhuone, pesutilat ja peseytyminen, wc ja hygienia on kehittynyt Suomessa ja Suomen arkkitehtuurissa (poisl. sauna)? Aineistoa on todella vaikeaa…

Kysytty

Kuinka kylpyhuone, pesutilat ja peseytyminen, wc ja hygienia on kehittynyt Suomessa ja Suomen arkkitehtuurissa (poisl. sauna)? Aineistoa on todella vaikeaa löytää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyajan hygieniakäsitys on varsin nuori ilmiö. Aiheesta on ollut Työväenmuseo werstaalla näyttely Likainen menneisyytemme vuosina 2010-2011. Valitettavasti näyttelystä ei ole tehty julkaisua. Alla Ylen uutisointia ja tietoa näyttelystä:

http://yle.fi/uutiset/puhtaus_oli_ennen_ylaluokan_yksinoikeus/5635457

http://www.tyovaenmuseo.fi/?q=node/693

Alla joitakin kirjoja, joista löydät tietoa aiheesta. Kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista: www.helmet.fi

Asunnon muodonmuutoksia: puhtauden estetiikka ja sukupuoli modernissa arkkitehtuurissa /Kirsi Saarikangas

Koti kaupungin laidalla: työväestön asumisen pitkä linja / toimittaneet Elina Katainen ... [et al.]

Koti kaupungissa: 100 vuotta asumista Helsingissä / Marja-Liisa Rönkkö, Marja-Liisa Lehto, Bo Lönnqvist

Miten ennen asuttiin: vanhat rakennukset ja sisustukset / Timo Niiranen

Puhtaan elämän jäljillä: huoli hygieniasta suomalaisissa terveydenhoitolehdissä 1889-1900 / Turo-Kimmo Lehtonen

Huussi / Esa Kero, Juhani Seppovaara

0 ääntä

Kommentit

Huolissani olen Kanelmäen Heka kiinteistön Saunan ja pesutilan hygieniasta ! Olemme 20 vuotta asuneet ja puhtaana pito ja hygienia ei ole samaa tasoa, kuin aikaisemmin ! Siskon siivous voitti kilpaillun ! Olemme jättäneet ns, merkkejä pesu ja sauna tilaan silloin tällöin ! Yleensä ne ovat siellä jopa kuukauden tai pariviikkoa ! Kaakelit on Desifioimatta , kuin kaikki muutkin ! Miten saan Kaupungin Hygienia tarkastajan paikalle ?? Kertokaa, jos on kokemusta ! Olin Työlupa korttia suorittamassa jossa oli 80% mamuja ! Kokeen tultua. Valkolaiset laittoivat vihkon kiinni, mutta nämä SUOMEA OSAAVAT LUNTTASIVAT KAIKEN ! OLIN TAKARIVISSÄ HUOMATEN KAIKEN !