Kuinka kaukana ovat ovat taivaanrannassa näkyvät pilvet? Siis etäisyys, ei korkeus. Jos katselen taivaalle Espoossa, ovatko kauimmaiset näkemäni pilvet Espoon…

Kysytty

Kuinka kaukana ovat ovat taivaanrannassa näkyvät pilvet?
Siis etäisyys, ei korkeus. Jos katselen taivaalle Espoossa,
ovatko kauimmaiset näkemäni pilvet Espoon, Helsingin vai
peräti Sipoon yläpuolella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikäli kysymykseen ei löydy vastausta pääkaupunkiseudun kokoelmista löytyvistä sääkirjoista, yleisen kirjaston puolella esim. Ilmakehä ja sää (toim. Karttunen - Koistinen - Saltikoff - Manner), Ursa Helsinki 1997; Grimvall, Göran, Miksi taivas on sininen? WSOY, Porvoo 1995; Similä, Artturi, Artturi Similän sääkirja, WSOY Porvoo 1081; Roth, Günter D., Sääopas, Weilin+Göös 1980, ehdotan että otatte yhteyttä Ilmatieteen laitokseen (yhteystiedot ja muuta tietoa kotisivuilta http://www.fmi.fi/).