Kuinka kauas Maapallolta täytyy mennä, jotta näkisi 1980 silloisen Maan livenä?

Kysytty

Kuinka kauas Maapallolta täytyy mennä, jotta näkisi 1980 silloisen Maan livenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valo kulkee 299 792 458 metriä sekunnissa, mikä kilometrinopeutena tarkoittaa 1 079 252 848,8 km/h. Valon vuodessa kulkemaa matkaa nimitetään valovuodeksi ja se on noin 9,46 biljoonaa kilometriä. Valon nopeudesta voidaan täten laskea, että alkuvuodesta 1980 Maasta heijastunut valo on ehtinyt matkata avaruudessa 38 valovuotta ja että silloista Maan näkymää voidaan siis tällä hetkellä ihastella noin 359,48 biljoonan kilometrin (~359 480 000 000 000 km) päässä Maasta.

9 ääntä

Kommentit

Valo heikkenee valon lähteestä poispäin matkatessa eikä tietyn matkan päässä enää toimi ....?

Maapallon ilmakehässä valon sironta aiheuttaa sen, että me koemme valon heikkenevän. Avaruudessa sirontaa on mitättömän vähän. Enemmän vaikuttaa se, että Maasta heijastuva valo eipitkän matkan päässä erotu kirkkaampien valolähteiden tuottamasta valomäärästä. Olisi kiva jos voisi kuvitella kuinka kaukaa tuleva matkaaja näkee Maata lähestyessään Maan historian nopeutettuna, mutta oikeasti se on mahdotonta.