Kuinka kauan vaaleissa on ollut ennakkoäänestys systeemi? Ja onko varsinainen vaalipäivä ollut joskus kaksipäiväinen?

Kysytty

Kuinka kauan vaaleissa on ollut ennakkoäänestys systeemi? Ja onko varsinainen vaalipäivä ollut joskus kaksipäiväinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ennakkoäänestys otettiin käyttöön vuoden 1969 edustajainvaalilaissa. Eduskuntavaaleissa äänestettiin ennakkoon ensimmäisen kerran vuonna 1970. Presidentinvaaleissa päästiin ennakolta äänestämään ensi kertaa vuonna 1978. Kunnallisvaaleissa uudistus toteutettiin kunnallisvaalilaissa vuonna 1972 - sillä erotuksella, että ulkomailla tapahtuva ennakkoäänestys mahdollistui vasta vuonna 1998.

Eduskuntavaalien vaalitoimitus säädettiin kaksipäiväiseksi vuoden 1906 vaalilaissa. Sen mukaan vaalit järjestettiin heinäkuun ensimmäisenä ja toisena päivänä kello 9-20. Jos jompikumpi päivä sattui pyhäpäiväksi, siirtyi vaalitoimitus seuraavaksi arkipäiväksi. Ajankohtaan ja äänestysaikaan puututtiin ensimmäisen kerran vasta sotien jälkeen. Vuoden 1952 edustajainvaalilaissa vaalit säädettiin pidettäviksi heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina kello 12-20 ja sitä seuraavana maanantaina kello 9-20. Vuosilomien pidennyttyä ja heinäkuun muodostuttua kesälomakuukaudeksi eduskuntavaalit siirtyivät vuonna 1965 toimitettaviksi maaliskuun kolmantena sunnuntaina ja sitä seuraavana maanantaina. Vuonna 1969 äänestysaika pidennettiin alkaviksi molempina vaalipäivinä kello 9. Yksipäiväiseen vaalitoimitukseen vaalipäivänä maaliskuun kolmas sunnuntai siirryttiin edustajainvaalilain muutoksella vuonna 1990. Samana vuonna siirryttiin yksipäiväisiin vaaleihin myös presidentinvaaleissa ja kunnallisvaaleissa.

Lähde:
Lauri Tarasti & Arto Jääskeläinen, Vaali- ja puoluelainsäädäntö. Edita, 2014

17 ääntä

Kommentit

Vuoden 1965 jälkeen tasavallan presidentti hajotti eduskunnan kahdesti kesken nelivuotiskauden, eikä uusia vaaleja siten pidetty maaliskuussa. Vaalipäivät olivat 2. ja 3. tammikuuta 1972 sekä 21. ja 22. syyskuuta 1975, kummallakin kerralla sunnuntaina ja maanantaina. Ennakkoäänestys kotimaassa alkoi 13.12.1971 ja 1.9.1975.

HS Aikakone
Mitä missä milloin 1973 ja 1976