Kuinka kauan Rautatie-romaanissa rautatie, jota Matti ja Liisa kävivät katsomassa, oli ollut olemassa ennen kuin he näkivät sen? Miksi he kuulivat siitä vasta…

Kysytty

Kuinka kauan Rautatie-romaanissa rautatie, jota Matti ja Liisa kävivät katsomassa, oli ollut olemassa ennen kuin he näkivät sen? Miksi he kuulivat siitä vasta sitten, kun se oli valmis eivätkä silloin, kun sitä rakennettiin?

Vastaus

Vastattu

Juhani Aho kuvaa Matin ja Liisan elämää Korventaustassa eristäytyneeksi: Muusta maailmasta he eivät paljoa tienneet eikä muu maailma heistä. Tässä on varmaankin selitys sille, että tieto ei heille kulkenut kotiin asti, vaan se saavutti Matin pappilassa, kun hän oli maksamassa arentijyviään rovastille. Aho kuvaa tämän tapahtuvan aina tammikuun lopussa. Ville-niminen mies, jonka Matti kohtaa matkalla kotiin, kertoo olleensa jo puolitoista vuotta sitten rautatien rakennushommissa, joten melko kauan tosiaan on kestänyt, että tieto saavuttaa Matin. Itse retki rautatietä katsomaan tehdään seuraavana juhannuksena, joten Matti ja Liisakin ovat kuulleet kyllä rautatiestä puoli vuotta ennen kuin lähtevät sitä katsomaan.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että tuo rata Kuopiosta Kajaanin valmistui vuonna 1889, vasta Juhani Ahon romaanin ilmestymisen (1884) jälkeen, joten kirjailija kuvaa tulevaisuuteen sijoittuvia tapahtumia. Lapinlahden asema avattiin vuonna 1902. Romaanissa rovasti kertoo Matille radan kulkevan aivan Lapinlahden kirkon ohitse.

http://www.gutenberg.org/ebooks/10481

https://www.wsoy.fi/yleinen/jalkisanat-juhani-aho-rautatie

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_28448