Kuinka kauan on ollut olemassa perinne, että uusille naapureille viedään leipää ja suolaa?

Kysytty

Kuinka kauan on ollut olemassa perinne, että uusille naapureille viedään leipää ja suolaa ja onko tämä suomalainen perinne vai onko sitä myös ollut muissakin maissa?

Vastaus

Vastattu

Perinne on niin vanha, ettei sen alkua voine selvittää. Varmaan jo kivikaudella ihmiset lahjoittivat ruokaa toisilleen ystävyyden osoituksena.

Kysy-palstalla Helsingin kaupunginkirjasto on vastannut  2009 kysymykseen miksi tuodaan leipää ja suolaa uuteen kotiin seuraavasti: "Ari Turusen kirjassa Hyvän ja pahan merkit eli taikauskoisten tapojen tarina (Ateena kustannus 2002) selitetään suolan ja leivän merkitystä. Suola on yksi tärkeimmistä yhteenkuuluvuuden symboleista. Vanhan uskomuksen mukaan suolan tuominen perheen emännälle tai isännälle uuden vuoden aattona tuo onnea. Suomessa tapa liittyy tupaantuliaisiin, jolloin suolaa ja leipää viedään uuteen kotiin, jotta ruokaa riittäisi aina ja jotta se säilyisi. Suola ja leipä kertovat myös vieraanvaraisuudesta, luottamuksesta sekä tervetulleeksi toivottamisesta. Keskinäisen leivän murtaminen ja yhteisen suolan käyttäminen synnyttävät yhteyden.
Kirjassa Elävä karjalaisuus, tekijänä Pirkko Sallinen-Gimpl (Kirjayhtymä 1987) kerrotaan, että ortodokseilla kodin siunaaminen on erityinen kirkollinen toimitus, jonka yhteydessä pappi vihmoo pyhitettyä vettä siunaten sillä uuden kodin. Uuteen taloon vietiin tuliaisina leipää, suolaa ja joku voi tuoda koivuhalon, että lämmin pysyisi talossa. Kaikki nämä kolme viemistä ovat vanhastaan kuuluneet ortodoksiseen tapakulttuuriin, mutta varsinkin suolan ja leivän vienti tunnetaan laajemmaltikin." http://www.kysy.fi/kysymys/leipaa-ja-suolaa-uuteen-tupaan-vaan-miksi-mista-tama-perinne

Leipää ja suolaa on lahjoitettu eri maissa hieman eri tarkoituksessa. Idässä esim. Venäjä, Puola, Bulgaria niillä toivotetaan vieras tervetulleeksi. Suomessa ja Baltian maissa leipää ja suolaa viedän uuteen kotiin. Saksassa niillä toivotetaan hedelmällisyyttä ja vaurautta aviopuolisoille. Arabit taas murtavat leipää ja syövät suolaa liittolaisuuden merkiksi. Juutalaisessa kulttuurissa sekä Iranissa leipä ja suola toivottavat tervetulleksi kotiin. Ison-Britannian pohjoisosissa taas toivotetaan vuoden ensimmäinen vieras tervetulleksi leivällä ja suolalla ja saadaan taloon siten menestystä uudelle vuodelle. Avaruudessakin kosmonautit aloittivat oman perinteensä leivän ja suolan lahjoittamiseen onnekkaan maahanpaluun varmistamiseksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bread_and_salt#Finland,_Estonia,_Latvia,_and_Lithuania