Otsikko
Kuinka kauan on ollut olemassa koneita?

Kysytty

Kuinka kauan on ollut olemassa koneita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihminen on alkanut käyttää työkaluja hyvin varhaisessa kehityksensä vaiheessa. Se, missä vaiheessa työvälineitä voidaan kutsua koneiksi, on ehkä tulkinnan varaisempaa. Periaatteessa ajatuksena on, että käytetään voimaa teknisen laitteen käyttämiseen. Voiman lähteenä voi olla lihasvoima (eläimet, ihmiset) tai myös luonnonvoima (vesi, ilma). A.G. Drachmannin Antikens teknik -nimisessä teoksessa määritellään tekniikan synty niin, että tiettyjen merkittävien tarpeiden - ravinnon saannin, asumusten ja vaatetuksen tuottamisen - tyydyttämiseen tarvittiin välineitä ja tarve synnytti  teknisiä keksintöjä. Myös sodankäyntiin ja liikkumiseen lliittyi tarpeita (kuljetus, piiritystekniikka, muurinmurskaus), jotka inspiroivat teknisiä keksintöjä. Varhaisissa maanviljelyskulttuureissa on käytetty tekniikkaa avuksi esim. karjanhoidossa, maanviljelyksessä, metallien työstössä, vaunuissa, merenkulussa, kudonnassa, keramiikan valmistuksessa. Eräänlaisena merkkipaaluna voidaan pitää vesimyllyn kehittämistä antiikin ajalla. Sen energianlähde ei ole enää lihasvoima, vaan luonnonvoima, vesi.

Tässä muutamia esimerkkejä varhaisten korkeakulttuurien teknisesti vaativista rakennelmista, joiden pystyttämiseen on tarvittu koneita, vipuja ja kuljetusmekaniikkaa,
pyramidit http://www.bbc.co.uk/history/ancient/egyptians/great_pyramid_01.shtml
Babylonian puutarhat https://yle.fi/uutiset/3-6629609
Arkhimedeen sotakoneet, Arkhimedes http://runeberg.org/tieto/1/0311.html
Rakennuslehden artikkelissa kerrotaan roomalaisen arkkitehdin Vitruviuksen teoksesta arkkitehtuurista De architectura, https://www.rakennuslehti.fi/2020/02/vitruviuksen-yli-2000-vuotta-vanha…

Suomeksi antiikin tekniikan historiaa voi lukea teoksesta Antiikin insinööritaito / J. G. Landels ; suomennus: Kaarle Hirvonen. Insinööritieto 1985.

Koneiden historia ei oikeastaan muuttunut perustavanlaatuisesti ennen vuotta 1712, vaikka merkittäviä ja mullistavia keksintöjä tehtiin, esim. ruudin käyttö ja painokone. Vuonna 1712 keksitty höyrykone muutti koneiden käyttöä niin, että teollisen aikakauden voidaan sanoa alkaneen.

Suomen kielitoimiston sanakirja määrittelee sanan kone näin: energiaa toiseen muotoon muuttava tm. työtä tekevä laite (jossa tav. on liikkuvia osia); us. = koje. Tässä mielessä voidaan sanoa, että koneita on ollut melkein yhtä kauan kuin ihmisiä.