Kuinka kauan Odysseuksen (harha)retket kestivät ?

Kysytty

Kuinka kauan Odysseuksen (harha)retket kestivät ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Odysseuksen harharetkiin - paluuseen Troijan sodasta kotiin Ithakaan - kului kymmenen vuotta.

"Helleeneistä ei kukaan kotimatkallaan joutunut niin moniin seikkailuihin kuin Odysseus. Kymmenen pitkää vuotta sankari harhaili merellä ja maalla tuntemattomissa seuduissa ja joutui vaaroihin, joista hän vain ihmeen kautta pelastui."
(Claes Lindskog, Kreikkalaisia jumalaistaruja ja satuja)

Homeroksen Odysseian alussa on meneillään kahdeskymmenes vuosi Odysseuksen sotaanlähdöstä, kymmenes vuosi Troijan valloituksesta ja kahdeksas siitä, kun hän joutui Kalypson saarelle.

"[Kalypso] toivoi, että uros ikipäiviksi jäisi hänen luokseen ja unohtaisi Ithakan. Hän lupasi hankkia Odysseukselle ikuisen nuoruuden ja kuolemattomuuden, jos tämä suostuisi jäämään. Seitsemän pitkää vuotta Odysseus vietti hänen luonaan."

Suurin osa Odysseuksen varsinaisista "harhailuista" tapahtuu siis parin-kolmen vuoden aikana Troijasta lähdön jälkeen: kikonit, lootofagit, kykloopit, Aioloksen saari, laistrygonit, Kirke, manala, seireenit, Skylla ja Kharybdis, auringonjumalan karja Thrinakian saarella. Jumalten päätettyä viimein päästää Odysseuksen palaamaan kotiinsa, hän saapuu viimein Ithakaan faiaakkien maan kautta kaksikymmentä vuotta sotaanlähtönsä jälkeen.