Kuinka kauan kesti Helsinki Hämeenlinna rautatien rakentaminen? Espoo Salo rataa Elsa rataa eli nyttemmin tunnin rataa on suunniteltu ainakin parikymmentä…

Kysytty

Kuinka kauan kesti Helsinki Hämeenlinna rautatien rakentaminen? Espoo Salo rataa Elsa rataa eli nyttemmin tunnin rataa on suunniteltu ainakin parikymmentä vuotta.

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen ehdotus rautatiestä Suomeen tehtiin 20.3.1849. Suomen tie-ja vesikulkulaitosten insiinöörikunnan päällikkö Alfred Stjernvall ehdotti rautatielinjausta Helsingistä Hausjärven Turkhautaan. Rautatie ajateltiin toteutettavan hevosvetoisena.  Vuonna 1851 valmistunut ratasuunnitelma sisälsi kuitenkin höyryvetoisena toteutettavan radan välille Helsinki-Hämeenlinna. Vuonna 1856 maaliskuisen Suomen-vierailunsa aikana Venäjän keisari ja Suomen suuriruhtinas Aleksanteri II käski laatia esityksen sisämaan liikenneyhteyksien parantamiseksi, liikenne ei silloin ollut vielä kovinkaan suunnitelmallista. Tarkastettu ratasuunnitelma Helsinki-Hämeenlinna esitettiin marraskuussa 1856 pidetyssä komitean kokouksessa, jossa se sai komitean enemmistön kannatuksen.

Komitea lähetti ehdotuksen senaatille, joka hyväksyi ratasuunnitelman jo joulukuussa. Aleksanteri II teki lopullisen hyväksyvän päätöksen radan rakentamisesta 4. maaliskuuta 1857. Rakentaminen alkoi heti. Jonkin verran työvoimapulaa oli, vaikka palkat olivat hyviä. Ensimmäiset koejunat kulkivat jo tammikuussa 1862, ja ensimmäinen radan pohjoispäähän ajettu vihkiäisjuna saapui Hämeenlinnaan 31.1.1862 klo 11:00. Junaan oli kytketty useita vaunuja, joissa oli yhteensä 30 kutsuvierasta. Matkalippujen hinnasto julkaistiin helmikuussa ja ensimmäinen aikataulu maaliskuussa.

Radan viralliset avajaiset olivat 17.3.1862. Voitaisiinko siis sanoa, että Helsinki-Hämeenlinnan radan valmistuminen kesti 13 vuotta. Varsinaisesta fyysisen radan rakentamisen kestosta en löytänyt tietoa.