Kuinka jatkuu vanha joululaulu: Lähti kerran pikku-Heikki aattoaamuna kirves, kelkka mukanansa kuusta noutamaan saapui metsään suureen, jossa hongat, kuuset…

Kysytty

Kuinka jatkuu vanha joululaulu:

Lähti kerran pikku-Heikki aattoaamuna
kirves, kelkka mukanansa kuusta noutamaan
saapui metsään suureen,
jossa hongat, kuuset
näin ne seisoi, näin ne seisoi lumivaipoissaan.

Tuossapa on oiva kuusi, meille sopiva.
Tuumi Heikki, sitten alkoi innoin hakata.......

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulun nimi on "Heikin joulukuusi". Laulun sanat, jotka on kirjoittanut Aune Maunola, löytyvät "Alakansakoulu"-lehden vuoden 1934 numerosta 25 sivulta 231. Lehden mukaan laulua lauletaan "Maijan ja Kallen piirilaulun" sävelmällä, joka sisältyy Fanny Stenrothin kirjaan "Laululeikkejä lapsille ja nuorille" (Otava, 1. painos 1921) ja saman tekijän kirjaan "Laululeikkejä lapsille ja nuorille : valikoima entisiä ja uusia" (Otava, 1930). Näissä kirjoissa melodianuotinnos on nimellä "Pieni joululeikki" ja sen alanimekkeenä on tuo "Maijan ja Kallen piirilaulu". Melodia on kuitenkin tuttu "Ukko Nooa" -melodia.

Lähde:

Digi.kansalliskirjasto.fi, Alakansakoulu, 15.11.1934. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/937919?page=7