Kuinka ja millaisella laitteella kirjastot muovittavat itse tai muovituttavat muualla kirjansa?

Kysytty

Hei! Kuinka ja millaisella laitteella kirjastot muovittavat itse tai muovituttavat muualla kirjansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osa kirjastoista muovittaa kirjansa itse täysin käsityönä. Esim. Porvoo tilaa kirjansa valmiiksi muovitettuina. Muovitus tapahtuu tietokonepohjaisella muovituskoneella. Kirja sijoitetaan lukulaitteen alle ja laite tulostaa oikean kokoisen muovin ja pyöräyttää sen kirjan ympärille. Kulmat ja viimeistelyt tehdään käsin. Pehmeäkantisia kirjoja muovitettaessa käytetään ns kovamuovia. Silloin prosessi on enemmän käsityötä, koska muovi on niin jäykkää, ettei kone voi pyörittää sitä kirjan ympärille.