Kuinka istuttaa valkosipulin kynsi?

Kysytty

Kuinka istuttaa valkosipulin kynsi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valkosipulia voi istuttaa keväällä ja syksyllä. Keväällä istuttamisessa on tärkeää olla ajoissa liikkeellä ja suositellaan, että valkosipuli istutetaan varhain, heti kun maa on tarpeeksi kuiva muokattavaksi. Etelä- ja Keski-Suomessa toukokuun ensimmäisillä viikoilla. Siemensipuleiden kylmäkäsittely ei ole välttämätöntä, Kalevi Tikan Kiehtova kynsilaukka -kirjan mukaan, mutta esimerkiksi Kotipuutarha -lehden mukaan se vauhdittaa sipulien kasvamista. Tikka suosittelee, istukaskynsien erottelua vasta hieman ennen niiden istuttamista, sekä istukaskynsien liottamista kylmässä vedessä 1-2 vuorokautta ennen istuttamista.

Valkosipulit istutetaan noin 10 cm syvyyteen ja 15 cm välein. Sopiva riviväli on 25 cm. Sipulit tarvitsevat kasvaakseen lisälannoitetta, kuten kompostimultaa. Penkin voi myös kattaa ruohonleikkuun jälkeen ruohosilpulla, josta maahan saadaan typpeä.

Syysistutuksessa valkosipulit istutetaan sanoin kuin keväällä ennen lokakuun puoliväliä. Syksyllä penkin voi kattaa kuivilla lehdillä, mikä ravitsee maata ja toimii eristyksenä pakkasia vastaan.

Lisätietoja löydät kirjoista:
Tikka, Kalevi: Kiehtova kynsilaukka - näin kasvatat suuret valkosipulit
Tikka, Kalevi: Valkosipulin viljely
Tai verkkosivuilta:
https://www.kotipuutarha.fi/keittiotarha/valkosipulin-kasvatus/
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/valkosipulin-kasvatus
https://www.martat.fi/marttakoulu/puutarha/hyotykasvit/sipulit/valkosipuli/