Kuinka hyvin suomenruotsalaiset osaavat suomenkieltä? Taidoissa lienee eroja ikäryhmien ja kotiseudun mukaan. Mitä muita eroja?

Kysytty

Kuinka hyvin suomenruotsalaiset osaavat suomenkieltä? Taidoissa lienee eroja ikäryhmien ja kotiseudun mukaan. Mitä muita eroja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitain tilastotietoja ja artikkeleita asiasta.

Ylioppilastutkintolautakunnan tilastoista löytyy tietoa, millaisia arvosanoja ne opiskelijat, jotka ovat kirjoittaneet suomen toisena kielenä, ovat saaneet. Oppilaitoskohtaisia tunnuslukuja on mahdollista hakea sivuston ohjeiden mukaan.

Folktinget on yhteistyöelin, jonka tehtävänä on edistää ruotsinkielisen väestön kielellisiä oikeuksia Suomessa. Heidän sivullaan on julkaisuja ja tilastotietoa, joita voi lukea kotikoneelta.

Artikkelissa Kotimaiset kielet työelämässä : suomenruotsalaisten käsityksiä kielenkäytöstä, kielitaidosta ja kotimaisten kielten opetuksesta on käsitelty myös työntekijöiden omaa käsitystä kielitaidostaan.

Hufvudstadsbladetin artikkelissa puhutaan siitä, minkä verran ruotsinsuomalaiset nuoret puhuvat suomea.

Svenskan i Finland -julkaisu voisi olla myös tutustumisen arvoinen.

0 ääntä

Kommentit

Hufvudstadsbladetin artikkelissa ei mainita ruotsinsuomalaisia (sverigefinländare, Finländare i Sverige).

Kysymyksessä oli kyse suomenruotsalaisista.