Kuinka Etelä-Savon kartanoasutus on syntynyt?

Kysytty

Kuinka Etelä-Savon kartanoasutus on syntynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Herrasväen asuinpaikat -verkkosivusto http://kirjasto.mikkeli.fi/etela-savon-kartanot/ kertoo, että kartanoasutus syntyi kun piru kantoi uusia tulokkaita, ruotsalaisia, kuormavitassa selässään. Kuormavita hajosi Penkkimäenrinteeseen ja ruotsalaiset levisivät Joroisten pitäjään.

Kartanot ovat syntyneet Suomessa 1600-luvulla. Kruunu luovutti rahapulassa läänityksiä ja lahjoituksia aatelisille sotilas- tai siviilivirkamiehille. He saivat alueeseensa veronkanto-oikeuden ja heidän asuinkartanoaan kutsuttiin säteriksi.

1600-luvun lopussa luotiin rustholli- eli ratsutilalaitos, jossa tiettyjen talonpoikaistalojen oikeudeksi ja velvollisuudeksi annettiin ratsukon varustaminen Ruotsi-Suomen armeijaan. Ratsukkoa vastaan he saivat verohelpotuksia. Etelä-Savoon perustettiin tuolloin 235 rusthollia.

Anna-Maria Åströmin teos "Sockenboarne' : herrgårdskultur i Savolax 1790-1850" on erinomainen lähde aiheeseen. C.J. Gardbergin Suomen kartanoita -teoksessa esitellään muun muassa Juvan ja Joroisten kartanoita. Löydät teokset esimerkiksi JJR-kirjastosta. Aineistotietokantamme osoite: http://jjr.kirjas.to.