Otsikko
Kuinka aktiivisia Suomessa esiintyvät käärmeet, varsinkin kyyt, ovat öisin?

Kysytty

Kuinka aktiivisia Suomessa esiintyvät käärmeet, varsinkin kyyt, ovat öisin?

Vastaus

Vastattu

Suomesta löytyy kolme käärmelajia: kyy, rantakäärme ja kangaskäärme.

Vaihtolämpöisinä ne ovat riippuvaisia auringon lämmöstä ja siksi suosivat päiväsaikaa. Lämpötila vaikuttaa käärmeiden liikkumiskykyyn, mikä on saalistaessa oleellista. Auringossa lämmittelystä käärmeet pitävätkin erityisen paljon. Elinympäristössään ne kaipaavat lämmittelypaikkojen lisäksi kuitenkin myös piilopaikkoja, joita ne käyttävät mm. yöpymiseen.

Yleisesti ottaen käärmeet ovat siis päiväaktiivisia.

Eteläisessä Suomessa kyiden tiedetään kuitenkin liikkuvan myös hämärän aikaan, kenties lämpimämpien öiden takia. Ei siis ole mahdotonta törmätä kyyhyn kesäyössä.

Sama näyttäisi pätevän myös rantakäärmeisiin. Tietokirjailija ja valokuvaaja Antti Koli kertoo tarkkailleensa rantakäärmeitä sipoolaisen järven rannalla ja huomanneen näiden selkeästi aktivoituvat illan hämärtyessä.

Vaikka käärmeemme ovat pääasiassa päiväaktiivisia, ehkä paras tekijä käärmeiden aktiivisuuden ennakoimiseen ei ole kuitenkaan vuorokaudenaika vaan lämpötila.

Lähde: Koli, Antti: Suomen matelijat ja sammakkoeläimet, 2016.