"Kruunuhaan huvila"?

Kysytty

"Kruunuhaan huvila"
Asuimme yhdessä valkoiseksi maalatussa pitsihuvilassa 1956-57. Talo oli Työväenyhdistyksen kesänviettopaikkana ollut joskus 1940-luvulla. Vanhempani olivat olleet siellä silloin. Vanhoissa valokuvissa näkyy näyttelijä Leo Jokelakin olleen siellä. Rantatieltä nousi pitkät melkein 100 askelmaa käsittäneet kivirappuset rautakaiteineen. Ovatko ne vielä jäljellä? Kummassakin talon päädyssä oli parvekkeet, lasikuistien yläpuolella. Toinen sivu alakerrassa oli kokonaan lasi-ikkunaa, jonka huoneessa oli iso pingispöytä. Alakerrassa oli keittiö+ huone asuttavanamme. Yläkerrassa oli lukittuja huoneita. Minkä niminen talo oli? Onko valokuvaa? Se oli palanut tai poltettu joskus 60-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kyse ollut kuitenkin Kruunuvuoresta eikä Kruunuhaasta? Kruunuvuoren alueesta on olemassa Minna Torpan ja Aurora Reinhardin teos Kruunuvuori: unohdettujen huviloiden tarina (Helsingin kaupunginmuseo, 2009). Siinä on runsaasti vanhoja ja uusia kuvia rakennuksista sekä paljon tietoa.

Kollega arveli, että kyseessä voisi olla Kruunuvuoressa sijaitseva Villa Hällebo, jonka ”pihasta laskeutuivat graniittiportaat rantaan vievälle polulle” (s. 143). Talossa mainitaan olevan lasikuisti ja yläkerrassa kaksi makuuhuonetta. Rannasta löytyy hirsisauna, jota kutsuttiin Isoksi saunaksi.

Edellä mainitussa kirjassa on useita muitakin mahdollisia huviloita. Alue siirtyi sotien jälkeen Neuvostoliitolle ja Suomen Kommunistisen Puolueen kesänviettopaikaksi, joten siellä on saatettu viettää kesää myös työväenyhdistyksen voimin. Leo Jokelasta en löytänyt mainintoja Torpan ja Reinhardin teoksesta.

Kannattaa varmaankin lainata tuo kirja ja tutkia, vastaisivatko sen kuvat muistojasi talosta. Kirjan saa tarvittaessa lainaksi kaukolainana, mikäli sitä ei oman kirjaston alueelta löydy. Kuvia löytyy myös Helsingin kaupunginmuseon palvelusta osoitteesta http://www.helsinginkaupunginmuseo.fi/kuvia-esineita-helsinkia/kuva-arkisto/. Esimerkiksi Villa Hällebon kuistista on siellä parempi kuva kuin kirjassa.