Kotsaaren (Hämeenlinnan Alajärvellä) nimi on vaihdettu muutama vuosikymmen sitten Kotasaareksi. Kumpi on alkuperäinen muoto, ja mikä on nimen etymologia?

Kysytty

Kotsaaren (Hämeenlinnan Alajärvellä) nimi on vaihdettu muutama vuosikymmen sitten Kotasaareksi. Kumpi on alkuperäinen muoto, ja mikä on nimen etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimitoimiston Vanajan/Hämeenlinnan paikannimikokoelmassa on kaksi sanalippua Kotsaaresta. Kotasaari-nimeä ei kokoelmassa mainita, joten Kotsaari näyttäisi olevan nimen alkuperäisempi muoto ja osittain edelleen käytössä.

1. Saari on kylän yhteistä omaisuutta ja sijaitsee Alajärven itäosassa. < koti? (nimistönkeräys v. 1955)

2. Saari Alajärvessä. Nimen alkuperästä ei ole tietoa. (nimistönkeräys v. 1973)

Vuoden 1955 sanalipussa nimen taustalle on soviteltu koti-sanaa. Alajärven pohjoispäästä löytyy niemen ja tilan nimi Kotiniemi. Todennäköisempi etymologia voisi kuitenkin olla kota. Osa kota-alkuisista paikannimistä liittyy saamelaiskontakteihin, mutta Nimiarkiston kokoelmissa kota-nimiä esiintyy laajalti muutenkin. Kota-nimet liittyvät mm. kalastukseen, jolloin paikalla on sijainnut nuotta- tai verkkokota.

Suomen murteiden sanakirjan mukaan sana kota on ollut käytössä myös Etelä-Hämeessä merkityksessä 'vaja, katos, alkeellinen asumus', esim. keittokota, nuottakota, pyykkikota. Vanajan paikannimikokoelmasta löytyy myös kota-alkuisia nimiä, esim. Kotaniemi (niemessä on sijainnut vanha kota) ja Kotapelto (pieni erillinen pelto, jonka vieressä on ollut keittokota).

Usein paikannimien alkuperää jäljitettäessä mahdollisia selityksiä on useita ja nimen etymologia jää selitysyrityksistä huolimatta epävarmaksi.

Paljon tietoa paikannimistä: Paikannimet - Kotimaisten kielten keskus (kotus.fi)

Lähteet:

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimitoimisto.
Vanajan kokoelma : Vanaja/Hämeenlinna. 1, A-K.

Pitkänen, Tero, 2020 Saamelaisiin viittaavien paikannimien ja muinaisjäännösten välinen suhde Kuusamossa : paikkatietoihin perustuva analyysi (helsinki.fi)

Suomen murteiden sanakirja (kotus.fi)

1 ääntä

Kommentit

Vanhoissa peruskartoissa:

1961 "Kotsaari"
1976,1981,1989,1992 "Kotasaari"
nykyisessä peruskartassa "Kotsaari"

Järvestä löytyy myös "Verkkosaari" ja vanhoissa kartoissa nykyinen "Kotiniemi" on "Kotoniemi".