Kotimaisen dekkarin päähenkilö on yksinäinen mies. Hänellä on kaveri - luultavasti nimismies - jolla on kaksoset Mari ja Sari. Juoni ei erityinen mutta mukana…

Kysytty

Kotimaisen dekkarin päähenkilö on yksinäinen mies. Hänellä on kaveri - luultavasti nimismies - jolla on kaksoset Mari ja Sari.
Juoni ei erityinen mutta mukana on muutama pohjalaistyyliinen ralli joiden sanoja en millään muista. Dementianvastustusharjoituksena olen yrittänt mutta ei onnistu. Löytyykö parempimuistisia?
?:n Kirstin haamu se huokaa/Poutunnevan suolla/Mikä sen Killin suolle saattoi ja miksi sen täytyi kuolla? - 2. säkeistössä haamu ei rauhaa saa ja virvatulena (?) liikkui kunnes surmaaja portin päällä (?) köyden jatkona (?) kiikkui.3; Poutunsuo kun kuivattiin/jo löytyi Killi rukka/Silmät oli vieläkin sinidet/ja palmikolla tukkka
Toinen ralli: Riskin (?) Viku sano ootteko nähneet/toista näin komiaa ja suurta / Mahtia on sanoi Ritarin (?) Anttoo/ku tammalla piarun juurta. 2: Vihtori tarttui Kurikan puukkoon/ja Anttoo Kauhavan rautaan/ Hetihän ne toisensa tappoivat / ja pääsivät nuorena hautaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksen henkilögalleria viittaa vahvasti Matti Rossin salanimellä Olavi Kokko kirjoittamiin dekkareihin, joiden kertojana ja päähenkilönä on entinen päätoimittaja, kirjailija Juuso Rinne. Yksinäinen mies Rinne tosin ei ole, sillä hänen rikoksia ratkaisevaan seurueeseensa kuuluu nimismies Rauno Kettusen ohella myös naisystävä Paula Kiviluoto. Kettusen kaksostytöt Sari ja Mari laulavat innokkaasti isänsä opettamia pohjalaisia kansanlauluja; kysymyksessä mainitut löytyvät järjestyksessä kolmannesta (ja viimeisestä) Rinne-dekkarista Varo valhetta, matkamies.