Kotikylässäni oli ollut Venäjän valtakaudella 1800-luvulla joku keisarin virkamies, joka kuulemma ratsasteli ympäriinsä ja raportoi tapahtumista ja…

Kysytty

Kotikylässäni oli ollut Venäjän valtakaudella 1800-luvulla joku keisarin virkamies, joka kuulemma ratsasteli ympäriinsä ja raportoi tapahtumista ja mielialoista. Tämän virkamiehen asumisen joutui kustantamaan kylän talot.

Mikä tämä virkam. oli arvoltaan ja löytyykö hänen lähettämänsä raportit suomen arkistoista? Millainen Venäjän hallintokoneisto yleisesti oli tuohon aikaan Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisuuskeskus Finnicasta löydät tiiviin kuvauksen autonomian ajan historiasta linkistä autonomian aika http://www.finnica.fi/suomi/index.htm tässä lainaus sivuilta Olli Lehtosen tekstistä "Pietarissa oli Suomen asiain komitea, joka hoiti asioita keisarin kanssa. Venäjän rupla otettiin käyttöön, mutta kirkollisiin oloihin Venäjä ei puuttunut. Myös lakiolot pysyivät entisinä: Suomea hallittiin Ruotsin lakien mukaan. Tämä oli esimerkiksi talonpojille tärkeä asia, sillä Venäjän oikeuskäytäntö olisi tuonut tänne maaorjuuden."

Autonomian ajan asiakirjat löytyvät Kansallisarkistosta. Kun Suomi 1809 liitettiin Venäjään autonomisena suuriruhtinaskuntana, se sai oman keskushallinnon. Senaatin arkistoon siirrettiin aluksi Ruotsista Haminan rauhansopimuksen mukaisesti luovutetut Suomea koskevat asiakirjat ja vähitellen myös muiden virastojen arkistoja. Siten siitä muodostui keskusarkisto, joka avattiin yleisölle 1859 ja 1869 se sai nimen Valtionarkisto. Valtionarkiston nimi muutettiin 1994 Kansallisarkistoksi.

Kansallisarkiston yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.narc.fi/ Käyntiosoite: Rauhankatu 17 00170 Helsinki.