Koskeeko vuosia EU-alueella asunutta Suomen kansalaista yleiset turisti-säännökset alkoholin tuontirajoissa Suomeen, jos hän tuo alkoholia muuttokuormansa…

Kysytty

Koskeeko vuosia EU-alueella asunutta Suomen kansalaista yleiset turisti-säännökset alkoholin tuontirajoissa Suomeen, jos hän tuo alkoholia muuttokuormansa mukana? Eli kyseessä on muutto takaisin Suomeen. Jos sallittu määrä on enemmän kuin turistimatkoilla, onko alkoholista maksettava Suomessa uudelleen vero(verollisena ostetetun alkoholin kohdalla) vai riittääkö pelkän tullin maksaminen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alkoholin tuontimääräykset Suomeen koskevat jokaista. Toisesta EU-maasta voi tuoda verottomasti 1 litran väkeviä (yli 22%) ja 3 litraa aperitiivejä (maks. 22%) tai kuohuviinejä. Mietoja viinejä voi tuoda 5 litraa ja olutta 15 litraa. Suomen verot maksamalla voi alkoholijuomia tuoda Suomeen ilman määrällisiä rajoituksia.