Koska yksittäisiä runoja ei luetteloida, on niiden etsiminen välillä kuin neulaa hakisin heinäsuovasta. Minulla on tällä hetkellä kaksi runoa hukassa: Jacob…

Kysytty

Hei, koska yksittäisiä runoja ei luetteloida, on niiden etsiminen välillä kuin neulaa hakisin heinäsuovasta. Minulla on tällä hetkellä kaksi runoa hukassa:

Jacob Tegengren: Din boning, Herra
Simo Korpela: Yön tullessa

Olen selannut molempien runoilijoiden kaikki löytämäni kokoelmat, mutta ei ole osunut silmään. Onko teillä keinoa selvittää, mistä nämä runot löytyisivät?

Vastaus

Vastattu

Kumpikin runo on sävelletty ja löysin ne sanoituksina nuoteista. Nuotit yleensä kuvaillaan kirjastoissa siten, että niihin sisältyvät yksittäiset kappaleet ovat löydettävissä kappaleen nimellä, mutta tekijätiedot, esim. sanoittajan nimi, yleensä puuttuvat kuvailutiedoista. Tosin esimerkiksi virsikirjoja on harvoin kuvailtu siten, että yksittäiset virret ovat haettavissa. Tässä tapauksessa Vaasan kaupunginkirjastossa tehty kuvailutyö mahdollisti Tegengrenin runon löytämisen Finna-hakupalvelun kautta.

Jacob Tegengrenin (1875-1956) ”Din boning, Herre, är ett ljuvligt hem” sisältyy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ruotsinkieliseen virsikirjaan, ei kuitenkaan nykyään käytössä olevaan vuoden 1986 virsikirjaan. Runo sisältyy ainakin nuottiin ”Svensk koralpsalmbok för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland” (Förbundet för svenskt församlingsarbete i Finland, 1972) ja nuottiin ”Koralbok till svensk psalmbok för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland : normalupplaga för de av 20:e allmänna kyrkomötet 1968 antagna alternativa melodiformerna. 2” (Församlingsförbundets förlag, 1976). Säkeistöjä on kuusi.

Simo Korpelan (1863-1936) ”Yön tullessa” sisältyy nuottiin ”Kansanvalistusseuran sekaäänisiä lauluja. Vihkot 81-100” (Otava, [192-?]), vihkoon numero 86, joka sisältää Armas Launiksen sävellyksiä. Tässä nuotissa säkeistöjä on kolme.  Paavo Attilan säveltämä ”Yön tullessa” sisältyy Vilho Rantasen toimittamaan nuottiin ”Sävelsilta : I-X” (Nuorten todistus, 1947), neljänteen vihkoon. Säkeistöjä on kaksi. Runo alkaa: ”Jo joutuvi yö, jo päivä on laskussa”.

Runot voivat sisältyä muihinkin julkaisuihin, mutta nämä pystyin tarkistamaan.