Koska markan ns' aleni.. Kun ukkini joskus antoi esim. 3markkaa että hakisin voita, niin hän saattoi sanoa antataneensa kolme sataa markkaa.. Itse olen nyt 47v

Kysytty

Koska markan ns' aleni.. Kun ukkini joskus antoi esim. 3markkaa että hakisin voita, niin hän saattoi sanoa antataneensa kolme sataa markkaa.. Itse olen nyt 47v

Vastaus

Vastattu

Suomessa toteutettiin rahauudistus vuoden 1963 alusta. Rahayksikköä muutettiin siten, että yksi uusi markka vastasi sataa vanhaa markkaa.

Koska myös uuden rahayksikön nimi tuli olemaan markka, katsottiin tarkoituksenmukaiseksi määritellä yksinkertainen nimitys, jolla varsinkin ylimenokauden aikana voitiin tarvittaessa erottaa uuden ja vanhan rahayksikön määräinen raha. Vanhasta rahayksiköstä tuli käyttää nimeä "vanha markka" ja uudesta rahayksiköstä "nykymarkka". Huolimatta laskennallisesti yksinkertaisesta muutoksesta säilyivät nämä nimitykset  - varsinkin hintojen ilmaiseminen "vanhoissa markoissa" -  pitkään kansan kielenkäytössä.

Uuden rahayksikön mukaiset setelit oli suunniteltu kuva-aiheiltaan, pääväritykseltään ja muilta ulkonaisilta ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaisiksi kuin vanhan rahan määräiset setelit, joilla oli vastaava ostoarvo. Yleisö pyrittiin näin totuttamaan nopeasti uusien seteleiden käyttöön, jotta vanhan rahan määräinen 100-10000 markan seteleiden kanta saataisiin vaihdettua mahdollisimman nopeasti uusiin 1-100 markan seteleihin.

Pennimääräisiä metallirahoja ei Suomessa ollut valmistettu vuoden 1948 jälkeen. Rahauudistuksen myötä pennit otettiin uudelleen käyttöön: 1, 5, 10, 20 ja 50 markan metallirahat korvattiin seteleiden tapaan ulkonaisesti niitä vastaavilla 1, 5, 10, 20 ja 50 pennin rahoilla.

Lähde:
Antti Heinonen, Viimeiset markat : Suomen markkamääräiset setelityypit 1945-2002

3 ääntä

Kommentit

Olin pankissa työssä v. 1978 - 1979 keskikokoisessa kaupungissa, jossa ei vielä saanut käteistä automaatista. Muutama asiakas ilmoitti haluamansa rahasumman aina niin suurena, että sen saattoi arvata tarkoittavan "vanhaa markkaa". Kymppitonnin pyytäjille annoimme sadan markan setelin.

Myös 1950-luvun loppupuolen koululaisille opetettiin pennien olemassaolo. Opettaja kertoi lisäksi, että pennin arvo on niin vähäinen, että siksi se ei ole "enää" käytössä eikä niin pieniä kolikoita tehdä. Muutaman vuoden kuluttua se tuli uudelleen käyttöön, ja rahayksikön nimi oli tuttu.