Koska juhannus siirtyi viikonlopuksi, niin että aatto on pe jne

Kysytty

Koska juhannus siirtyi viikonlopuksi, niin että aatto on pe jne

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juhannuspäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1955 alkaen kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina ja juhannusaattoa sitä edeltävänä perjantaina. Keskiajalta asti juhannusta oli vietetty Johannes Kastajan syntymäjuhlana 24.6., siitä juhla sai aikanaan suomenkielisen nimensäkin.
Lähde: Juhannus ajallaan, juhlia vapusta kekriin. SKS 2004.
SKS:n juhlakalenterin sivulta löytyvä Ylen video Juhannus x 10, https://juhlakalenteri.finlit.fi/node/247
Heikki Oja, Aikakirja 2013 (http://doi.org/10.31885/9521032219

110 ääntä

Kommentit

Miksi sitten muistan, kun juhannusta juhlittiin nimenomaan 24.6. Ja muistan myös, kun työnantajat halusivat siirtää sen viikonloppuun. Juhannusaatto oli työpäivä. Olen syntynyt 1957.

Niin minäkin muistan juhannusta vietettävän 24.6., huolimatta viikonpäivästä. Olen syntynyt 1942. Siirtyi työnantajien tahdosta viikonlopuksi, vuotta en muista

Olen samaa mieltä, että joku levittää wikipediassa väärää tietoa. Olin jo mukana työelämässä, joten sen siirron on täytynyt tapahtua 1970/80-lukujen vaihteessa. Ei kannata kopsata tietoja wikipediasta, kun sinne voikuka tahansa kirjoittaa mitä huvittaa.

SKS on lyhenne Suomalaisen kirjallisuuden seuralle, joka on ollut julkaisija sekä alkuperäisessä vastauksessa että kommentissa viitatuissa lähteissä, https://www.finlit.fi/

Täällä yksi, joka nyt tuntee ristiriitasia tunteita myös tästä tiedosta. Itsellänikin on kuva että sitä juhlittiin tuolloin 24/6... (olen syntynyt 60-luvulla) ja että tuo siirto tapahtui joskus 80-luvun alkupuolella? -miksi niin monella ON tämä muisto? Itselleni oli jo järkytys huomata, että Juhannuksella ei oikeastaan ole mitään tekemistä itse kesäpäivän tasauksen kanssa :) ja nyt sitten tämäkin vielä!

60-luvulla syntyneetkin muistavat eräiden muiden alkuvuoteen sijoittuvien juhlapäivien edestakaiset siirtelyt. Juhannusta ne eivät koskeneet, se oli siirretty aikaisemmin. Suomessa ja Ruotsissa juhannuksen ajankohta ja pitkälti viettotavatkin ovat samoja.

Juhannus pitäisi palauttaa alkuperäispaikalle!
Kun mittumaari osuu viikolle,niin vältyttäisiin monilta harmeilta ainakin suuremmin.

Olen syntynyt -92 ja muistan itse lapsuudessani kun lähdettiin välillä mökille keskellä viikkoo viettämään "pitkää juhannusta" että kyllä se on siirretty ihan täs tällä vuosituhannella... Yhtäkkiä vaa alko juhannukset olee aina viikonlopulla ja iha eri päivinä.. ja mökkijuhannukset "lyheni"..