Korsnäsin kunnan on sanottu olevan maailman ruotsinkielisin kunta. Ilmeisesti Luodon kunta on kuitenkin tätä nykyä Manner-Suomen ruotsinkielisin kunta. …

Kysytty

Korsnäsin kunnan on sanottu olevan maailman ruotsinkielisin kunta. Ilmeisesti Luodon kunta on kuitenkin tätä nykyä Manner-Suomen ruotsinkielisin kunta.
Mikähän mahtaa olla maailman suomenkielisin kunta, eli missä Suomen kunnassa suurin osuus suomea äidinkielenään puhuvia?

Vastaus

Vastattu

Luoto todellakin on vuoden 2020 väestötilastojen mukaan Manner-Suomen ruotsinkielisin kunta. Sen asukkaista 91,6 prosenttia puhuu ruotsia äidinkielenään. Jos Ahvenanmaakin otetaan mukaan, ovat Suomen ruotsinkielisimmät kunnat nämä:

Suomen ruotsinkielisimmät kunnat 2020
Kunta Ruotsinkielisten osuus, %

Sottunga

96,0

Lemland

92,1

Saltvik

91,9

Luoto

91,6

Finström

89,9

Hammarland

88,7

Pedersören kunta

88,5

Sund

88,3

Jomala

88,0

Eckerö

87,7

Merijärven kunnassa on Suomen suurin suomea äidinkielenään puhuvien osuus. Siellä suomenkielisiä on 99,7 prosenttia väestöstä. Vuoden 2020 väestötilastojen mukaan Merijärvellä asuu kolme vieraskielistä henkilöä, lopuilla on äidinkielenä suomi. Alla Suomen kymmenen suomenkielisintä kuntaa:

Suomen suomenkielisimmät kunnat 2020
Kunta Suomenkielisten osuus, %

Merijärvi

99,7

Reisjärvi

99,6

Kinnula

99,4

Siikalatva

99,2

Sonkajärvi

99,2

Liminka

99,1

Pihtipudas

99,1

Tyrnävä

99,1

Vaala

99,1

Alavieska

99,0

Lähde: Tilastokeskus, väestörakennetilasto 2020, tietokantataulu 11ra -- Tunnuslukuja väestöstä alueittain, 1990-2020.