Otsikko
Korkeuksia ilmoitetaan verrattuna merenkorkeuteen, mutta miten vertailu on tehty, kun merenpintahan muuttuu koko ajan.

Kysytty

Korkeuksia ilmoitetaan verrattuna merenkorkeuteen, mutta miten vertailu on tehty, kun merenpintahan muuttuu koko ajan.

Vastaus

Vastattu

Merenpinnan lähtötaso eli nollataso perustuu yhteiseen sopimukseen ja pitkäkestoisiin mittauksiin useissa eri paikoissa, joilla on saatu tulokseksi keskimääräinen merenpinnan korkeus.

Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi-palstalla samantapaiseen kysymykseen on vastattu, että Suomessa on ollut valtakunnallisesti käytössä N60-korkeusjärjestelmä, jonka avulla kohteiden korkeus merenpinnasta mitataan. N60-korkeusjärjestelmän lähtötaso (nollataso) on vuoden 1960 keskimääräisen merenpinnan korkeus Helsingissä.

Uusi N2000-korkeusjärjestelmä tulee käyttöön tästä vuodesta (2021) alkaen kuuden vuoden siirtymäajalla. Korkeusjärjestelmästä saat lisätietoja Väyläviraston sivulta. N2000-korkeusjärjestelmä - Väylävirasto (vayla.fi)

Kiinnostavaa tietoa vedenkorkeuden mittaamisesta voit löytää myös Ilmatieteen laitoksen sivulta. Mareografi - Ilmatieteen laitos

Lähteet:

Kysy.fi 5.10.2011. Maanpinnan korkeuden mittaaminen merenpinnasta. | Kysy.fi. Viitattu 18.3.2021

Wikipedia. Merenpinnan taso – Wikipedia. Viitattu 18.3.2021