Korat-kissarotu. Omistan ihanan poikakissan kyseisestä rodusta. Miten tämä ns. alkujaan villi (?) ja nykytiedon mukaan ns. jalostamaton kissarotu eli …

Kysytty

Korat-kissarotu. Omistan ihanan poikakissan kyseisestä rodusta. Miten tämä ns. alkujaan villi (?) ja nykytiedon mukaan ns. jalostamaton kissarotu eli "viidakossa" Thaimaassa? En vaan löydä tietoa...

Vastaus

Vastattu

Kattavaa vastausta kysymykseen ei löytynyt. Korat-kissan alkuperästä tiedetään, että se on kotoisin Thaimaan Nakhon Ratchasima -provinssista. Korat on ikivanha maatiaisrotu, joka geneettisesti on musta kissa + albinistinen mutaatio. Bangkok Post -lehdessä 6.11.2016 thaikissa-aktiivi Panarat Kamchat ja hänen kumppaninsa Nolan Betterley kertovat, ettei Thaimaan perinteisten kissarotujen alkuperästä ole paljonkaan tietoa saatavilla. Yleistä tietoa on, että korat tai ainakin hyvin paljon sitä muistuttava kissa esiintyy ikivanhassa thaimaalaisessa kissakäsikirjoituksessa, jonka tarkkaa ikää ei kuitenkaan tiedetä.

Kotikissan leviämisestä nykyisen Thaimaan alueelle ei löytynyt tarkkaa tietoa. Kissa kuitenkin lienee levinnyt sinne ihmisen mukana.

Thaimaan alueella elää useita pieniä villejä kissalajeja, ja ilmastonsa puolesta Thaimaa sopii kissalle. Korat-kissat ovat siis voineet elää alueella joko kesyinä, villeinä tai puolivilleinä.