Kommunismin ja uskonnon nimissä on tapettu miljoonia ihmisiä. Onko jotakin lähdettä missä olisi kartoitettu maailmanlaajuisesti kuinka paljon ihmisiä näiden…

Kysytty

Kommunismin ja uskonnon nimissä on tapettu miljoonia ihmisiä. Onko jotakin lähdettä missä olisi kartoitettu maailmanlaajuisesti kuinka paljon ihmisiä näiden näkemysten perusteella (kommunismi vs. uskonto) on todellisuudessa tapettu historian aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskon ymmärtäväni, mitä kysyjä tavoittelee. Kysymyksenasettelussa on kuitenkin rakenteellisiä ongelmia, joiden takia edes alustavan vastauksen antaminen on vaikeata, mielestäni mahdotonta.

Mitä ensinnäkin tarkoitetaan, kun sanotaan, että jonkun ideologian "nimissä" on surmattu X ihmistä? Harvemmin minkään ideologian edustajat surmaavat ihmisiä ideologiansa nimissä, vaan perusteluna on jokin muu syy. Yleensä kaikki esitetyt luvut ovat siksi peräisin kyseistä ideologiaa vastustavilta ihmisiltä, joilla on taipumus suurennella lukuja siinä missä ideologian kannattajat niitä vähättelevät tai kiistävät kokonaan. Kaikki luvut ovat karkeita arvioita, koska tällaisten asioiden objektiivinen selvittäinen on hankalaa paljon pienessäkin mittakaavassa. Suomessa on vuosien 1914-1922 ns. sotasurmien määrät melko tarkasti laskettu, mutta on edelleen kiistanalaista, mitkä niistä voidaan laskea "ideologisiksi". Joskus tiedetään, että joku murhattiin siksi, että hän oli tunnettu lahtari/punikki tai jotain muuta. Mutta onko valkoisten vankileireillä nälkään ja sairauksiin kuolleet laskettava "ideologian" nimissä surmatuiksi? Tai oliko syyllisen ideologian nimi "porvarillisuus" vai "oikeistolaisuus"? Valtaosa punaisista tuskin tunsi "kommunismia" teoreettisenakaan käsitteenä, joten olivatko valkoisten talollisten murhat "ideologisia" tai peräti "kommunismin nimissä" tehtyjä?

1900-luvun ei-luonnollisten kuolemien määrää on vielä jotenkin pystytty laskemaan, mutta mitä kauemmas historiaan mennään, sitä vaikeampaa on uskottavia lukuja esittää, vaikka päästäisiin yhteiseen näkemykseen siitä, minkälaiset surmat ovat olleet ideologisia. Ns. uskonsodat ovat usein olleet pelkkiä naamioita, joiden taakse on kätkeytynyt tavanomaisia valtaan ja taloudelliseen hyötymiseen liittyviä motiiveja. Tuskin Stalin murhautti miljoonia ihmisiä puhtaasti ideologisista syistä, on vahvoja perusteita epäillä, että hänen toimintansa motivaationa oli vallan säilyttäminen ja sitä uhkaavien eliminointi. Onko siinä tapauksessa mielekästä puhua "kommunismin nimissä" surmatuista? Tällaiset määrittelyt ovat vahvasti ideologisia, eikä mitään objektiivista mittaria ole olemassa.

Mitä tahansa laskemista vaikeuttaa myös erikokoisten surmatöiden suuri määrä. Vain suurimmat on ylipäätänsä mahdollista kansainvälisesti listata ja väkisinkin niiden ulkopuolelle jää paljon paikallisia konflikteja, joissa on ollut tai voidaan ainakin epäillä olleen ideologisia vaikuttimia. Esimerkiksi siirtomaiden hankkimisen ja hallitsemisen historia on täynnä väkivaltaisia surmartöitä, mutta on todella vaikea sanoa, voidaanko niitä kaikkia pitää aatteellisina ("valkoisella miehellä on oikeus alistaa alempiarvoiset kansat"). Usein asejoukon kärjessä kuljetettiin pappia, jonka tehtävänä oli käännyttää ne, joita ei surmattu. Menevätkö nämä surmat uskontojen vai kolonialismin piikkiin?

En itse usko, että mitään globaaleja, koko ihmisen historian kattavia surmatilastoja on olemassa tai ainakaan sellaisia, joita voitaisiin pitää riittävän neutraaleina. Esimerkiksi Stalinin käskyistä seuranneissa surmissa kuolleitten määrä vaihtelee eri arvioissa suunnilleen 4-5 miljoonasta jopa 60-70 mijoonaa, ihan siitä riippuen, otetaanko lukuihin mukaan esimerkiksi vankileireillä nälkään ja tauteihin kuolleet vai pelkästään aktiivisesti surmatut. Miten laskettaisiin esimerkiksi 30-vuotisen sodan (1618-1648) uhrien lukumäärä? Tätä pitkää sotimista pidetään uskonnollisesti motivoituneena, mutta jos Saksan väkiluku laski 25-40 %, voidaanko tulkita, että kaikki nämä kuolleet olivat ideologisten surmatöiden uhreja? 1600-luvulla sodat eivät olleet vielä totaalisia, vaan ne käytiin armeijoiden kesken. Silti siviiliväestökin joutui kärsimään, mutta lasketaanko sodan mahdollistaman kulkutautiepidemian uhrit jonkun uskonnon piikkiin? Lasketaanko toisen maailmansodan kymmenet miljoonat uhrit kaikki kansallissosialismin piikkiin? Myös Japanin ja Yhdysvaltain välisen sodan uhrit?

Olen itse päätynyt ajattelemaan, että täsmällisiä lukuja tärkeämpää on ymmärtää, että aivan hirvittävän paljon liikaa - varmaan satoja miljoonia - ihmisiä on surmattu kautta historian milloin minkin aatteen tai vähemmän ylevän motiivin voimalla. Viime vuosien uutiset ovat esimerkiksi murentaneet yleisen mielikuvan buddhalaisten väkivallattomuudesta, kun Myanmarissa juuri buddhalaiset munkit ovat johtaneet raakaa kansanmurhasotaa muslimiväestöä vastaan. Luultavasti sellaista laajalle levinnyttä aatetta tai ideologiaa ei ole, jonka puolesta ei olisi joskus surmatöihin innostuttu.

Heikki Poroila

7 ääntä

Kommentit

Poliittisissa sodissa on kuollut arviolta 200 miljoonaa ihmistä. Usko sodissa joissa myös politiikkaa mukana noin 20 miljoonaa.Politiikka on siis kymmenen kertaa pahempi sodan syyttäjä kuin udkonto