Koivun istutus -kysymys. Pihalla on suuria koivuja, mitkä pitäisi lähivuosina kaataa. Olisi mukavaa jos sitä ennen voisi istuttaa uusia puita niin, ettei piha…

Kysytty

Koivun istutus -kysymys. Pihalla on suuria koivuja, mitkä pitäisi lähivuosina kaataa. Olisi mukavaa jos sitä ennen voisi istuttaa uusia puita niin, ettei piha olisi ihan tyhjä vanhojen puiden kaaduttua. Kuinka lähelle vanhoja puita voi istuttaa uusia niin, ettei vanhat puut kaadettaessa kaadu uusien päälle? Puut tulee kaatamaan ammattilainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ammattilainen osaa kaataa puut niin, ettei tämän pitäisi vaikuttaa muihin lähellä oleviin puihin. Puut voidaan kaataa myös pala palalta latvasta alkaen nostolavaa apuna käyttäen.

Uusia puita istutettaessa kannattaa ottaa huomioon vanhojen koivujen suuret juuret, joita on aika laajalti puun ympärillä. Suuri koivu myös imee maasta satojakin litroja vettä yhden kesäpäivän aikana, joten uudet puuntaimet ovat helposti vaarassa kärsiä kuivuudesta.

Asiantuntijaneuvoja voisit saada puulajeihin ja puuvartisiin kasvilajeihin erikoistuneelta Dendrologian seuralta:

http://www.dendrologianseura.fi/