Koirani tuhosi kirjasta pari sivua. Voinko ostaa kirjastolle uuden kirjan ja näin korvata tuhoutuneen, vai onko kirjastolla jokin oma käytäntö näissä asioissa?

Kysytty

Hei! Koirani tuhosi kirjasta pari sivua. Voinko ostaa kirjastolle uuden kirjan ja näin korvata tuhoutuneen, vai onko kirjastolla jokin oma käytäntö näissä asioissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kyseessä on HelMet-kirjastoverkon eli kaupunginkirjaston kirja, niin ohje löytyy HelMet-kirjastojen käyttösääntöjen maksuliitteen kohdasta "Aineiston korvaaminen ja maksujen maksaminen". Vahingoittuneen (samoin kadonneen) kirja-aineiston korvaamiseen on käytännössä kaksi tapaa:

1) Aineisto maksetaan kaupunginkirjaston määräämällä korvausmaksulla, joka aikuisten aineistosta on vähintään 17 euroa/nide ja lasten aineistosta vähintään 9 euroa/nide. Tarkka summa selviää kysymällä asiaa mistä tahansa HelMet-kirjastosta. Usein esim. tietokirjat voivat maksaa paljonkin tuota enemmän.
Korvaus on maksettava johonkin ko. niteen omistavan kaupunginkirjaston toimipaikoista eli jos kirja sattuu olemaan esim. Espoon kirjaston kirja, tulee se mennä maksamaan johonkin Espoon kaupungin kirjastoista.

2) Jos aineisto halutaan korvata toisella vastaavalla teoksella, tulee asiasta neuvotella kyseisen niteen omistajatoimipisteessä. Ensin kannattaa ehkä kuitenkin tosiaan kysyä vahingoittuneen kirjan korvaushintaa mistä tahansa toimipisteestä, niin siitä voi sitten arvella, haluaako lähteä metsästämään kirjaa kaupoista vai maksaako hinnan suoraan.

http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k
>Maksut