Koetan selvittää vanhan ompelukoneen valmistusvuotta. Kyseessä on Singer 306K, eli valmistettu vuosina 1954-1962. Olen etsinyt erilaisista listauksista…

Kysytty

Koetan selvittää vanhan ompelukoneen valmistusvuotta. Kyseessä on Singer 306K, eli valmistettu vuosina 1954-1962. Olen etsinyt erilaisista listauksista sarjanumerolla tarkempaa valmistusvuotta, mutta kyseistä sarjanumeroa ei löydy. K9789658, valmistusmaa Iso-Britannia. Jossain väitettiin että kaikki K:lla alkavat on Skotlannissa valmistettu, muttei ole mahdollistä silloin valmistusvuosi osuisi ihan 1900-luvun alkuun.

Pohdin että voisiko vuosi olla sarjanumeron 2viimeistä lukua? Vai onko vain sattumaa että tuo -58, istuisi oikeaan aikahaarukkaan? Käsittääkseni sarjanumerosta ei voi suoraan koskaan valmistuvuotta päätellä. Arvostaisin kovasti jos tarkennus olisi mahdollinen!

Vastaus

Vastattu

Singer 306K:n sarjanumero löytyy koneen alta ja sen tulisi alkaa E-kirjaimella. Sitä seuraa toinen kirjain (väliltä J-S) ja 6 numeroa.

https://www.singersewinginfo.co.uk/306/

Singer 306K - sarjanumeron sijainti

K-kirjaimella alkava 7-numeroinen sarjanumero, joka on laitteen takaosaan kiinnitetyssä laatassa (ks. oheinen video kohdasta 2:05), ei ole ompelukoneen, vaan ainoastaan sen moottorin (Singer Sewing Motor) sarjanumero.

https://www.youtube.com/watch?v=vtsDrxeIEGk