Kodeissa sisätiloissa elävät koirat on ehdollistettu omistajien päivätahtiin ja perustarve virtsata erityisesti on riippuvainen omistajan ulos viemisestä…

Kysytty

Kodeissa sisätiloissa elävät koirat on ehdollistettu omistajien päivätahtiin ja perustarve virtsata erityisesti on riippuvainen omistajan ulos viemisestä. Älykkäänä eläimenä koira ehkä säännöstelee juomista tämän takia. Kuinka usein koirat virtsaisivat ja kuinka paljon ne joisivat jos niiden elämä ei olisi riippuvainen omistajan päivätahdista, yleensä 8-16 töissä jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveen koiran vedentarve vuorokaudessa on noin 0,5dl / painokilo, kuumana päivänä vedentarve voi lisääntyä. Jos koira juo yli 1dl vettä painokiloa kohden päivässä on syytä olla yhteydessä eläinlääkäriin mahdollisen sairauden poissulkemiseksi.

https://evidensia.fi/hoitovinkit/nain-paljon-koirasi-tulisi-juoda/

Koirien virtsaaminen ei ole ainoastaan täyttyneen rakon tyhjentämistä vaan virtsaaminen on koirille myös viestintää. Hajuviestit kertovat koirille muiden alueen koirien liikkeistä ja olotilasta, onko esim. narttukoiralla juoksuaika lähestymässä.

https://www.hankikoira.fi/koiratietoa/koiran-kayttaytyminen/miten-koira…

Noin 40 vuoden koiranpitokokemuksella sanoisin kysyjän olevan oikeilla jäljillä arvelussaan. Omista koiristani osa on tehnyt niin, että ne ovat juoneet runsaasti juuri ennen ulos lähtöä ja muuten vähemmän. Osa taas on juonut tasaisemmin pitkin päivää. Vettä on kuitenkin päivän mittaan mennyt kummallakin tavalla saman verran, eli noin 0,5dl / painokilo.

Uros- ja narttukoirien virtsaamistiheys on erilainen. Urokset virtsaavat, "nostavat koipea" usein, jatkavat sittenkin kun virtsaa ei selvästikään enää tule lenkin loppupuolella. Nartut taas pissaavat harvemmin (omat koirani 1-3 kertaa lenkin aikana), paitsi juoksuaikana jolloin niilläkin on tapana virtsata usein ja vähän kerrallaan, ne jättävät silloin muille koirille viestejä kiima-ajastaan.