Olisiko tietoa mistä löytää tietokirja tai -lehti Haribo karkeista koulun esitelmää varten?

Kysytty

Olisiko tietoa mistä löytää tietokirja tai -lehti Haribo karkeista koulun esitelmää varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti makeisia valmistavasta Haribo-yrityksestä ei löydy tietokirjoja Suomen kirjastoista. En onnistunut löytämään myöskään Hariboa käsitteleviä lehtiartikkeleita, joita olisi saatavissa Suomessa. Koska kyseessä on saksalainen yritys, tuntuisi kirjallisuutta löytyvän jonkin verran saksaksi. Näitä kirjoja ei kuitenkaan tällä hetkellä löydy Suomen kirjastoista. Esimerkkejä saksankielisestä kirjallisuudesta ovat Bettina de Cosnacin Die Riegels: Die Geschichte der Kultmarke Haribo und ihrer Gründerfamilie (2006) sekä Kordula Wernerin Das große Haribo-Buch (2001).

Haribo-yrityksestä löytyy suomeksi jonkin verran perustietoa esimerkiksi heidän omilta verkkosivuiltaan. Yhdysvaltalaisen Smithsonian-instituutin julkaisemasta Smithsonian Magazine -lehdestä taas löytyy Haribon nallekarkkien historiaa käsittelevä englanninkielinen artikkeli. Tietoa saattaisi ehkä löytyä myös makeisten historiaa yleisemmin käsittelevistä kirjoista. Esimerkiksi Vaski-kirjastojen kokoelmista löytyy Paul Christalin englanninkielinen teos The History of Sweets (2021).

Lähteitä

Christal, Paul: The History of Sweets. Pen & Sword History, Barnsley 2021.

"The Colorful History of Haribo Goldbears, the World’s First Gummy Bears". Smithsonian Magazine, 18.5.2022. Smithsonian Institution. https://www.smithsonianmag.com/history/the-colorful-history-of-haribo-g…

Cosnac, Bettina de: Die Riegels. Die Geschichte der Kultmarke Haribo und ihrer Gründerfamilie. Bastei Lübbe, Bergisch Gladbach 2006,

Haribon verkkosivut. 100 vuotta maailmanlaajuisesti - 85 vuotta Pohjoismaissa. https://www.haribo.com/fi-fi/tietoa-meista/historia

Werner, Kordula: Das große Haribo-Buch. Köln 2001.