Kirjojen etusivuilla näkee joskus sitaatteja muilta kirjailijoilta tai julkisuuden henkilöiltä. Joskus myös kirjan luvussa on katkelma vaikka kuuluisasta…

Kysytty

Kirjojen etusivuilla näkee joskus sitaatteja muilta kirjailijoilta tai julkisuuden henkilöiltä. Joskus myös kirjan luvussa on katkelma vaikka kuuluisasta runosta tai iskelmästä. Saako kirjailija käyttää näitä lainauksia maksutta jos mainitsee tekijän ja lähteen?

Vastaus

Vastattu

Yleensä tällaistenkin lainausten käyttämiseen tarvitaan ainakin tekstin alkuperäisen tekijän tai häntä edustavan tekijänoikeusjärjestön kuten Sanaston lupa. Sanaston sivuilla sanotaan, että lupaa "tarvitaan esimerkiksi runon tai tekstikatkelman julkiseen esittämiseen, painattamiseen osaksi uutta julkaisua tai julkaisemiseen yleisölle verkossa."
Lähde: Sanaston www-sivut, Tarvitsenko luvan: https://luvat.sanasto.fi/fi/tarvitsenko-luvan (tarkistettu 20.7.2022)

Tekstikatkelmien käyttäminen voi olla myös tapauskohtaista, mutta yksityiskohtaisten vastausten saamiseksi suosittelemme kysymään asiaa suoraan Sanastolta.

Lisää tietoa Sanaston luvista: https://luvat.sanasto.fi/fi/tarvitsenko-luvan
Sanaston lupahinnasto: https://luvat.sanasto.fi/fi/hinnasto
Sanaston yhteystiedot: https://www.sanasto.fi/yhteystiedot/

1 ääntä

Kommentit

Siinä määrin kuin kysymys koskee mottoja ("etusivuilla näkee joskus sitaatteja muilta kirjailijoilta tai julkisuuden henkilöiltä"), Suomessa katsotaan yleisesti, että ne kattaa Suomen tekijänoikeuslain 22 §: "Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa." Sitaattioikeuden käyttö vaatii tosin oikeustieteen termiä käyttääkseni ns. vetoamisfunktiota: sitaatin on liityttävä perustellusti kirjoitukseen tai muuhun kokonaisuuteen, johon se on liitetty. Mottojen katsotaan kuitenkin täyttävän tämän vaatimuksen, koska niiden tehtävänä on ikään kuin kiteyttää niitä seuraava teksti tai vaihtoehtoisesti saattaa se johonkin tiettyyn valoon.

(Olen työskennellyt kirjankustannusalalla osa-aikaisesti parisenkymmentä vuotta ja julkaissut sinä aikana itsekin kuusi tietokirjaa, joista jokaisen yksittäisillä luvuilla on mottoina lainauksia mitä erilaisimmista kirjallisista teoksista. Mottoja on kirjoissani siis yhteensä monta kymmentä. Paitsi että näihin mottoihin ei ole kysytty keneltäkään koskaan mitään lupia, sitä on pidetty niin itsestäänselvänä, ettei koko asia ole koskaan edes noussut puheeksi kustannustoimittajien kanssa.)

Esimerkiksi jokin laulusanoitusten lainaaminen kaunokirjallisen teoksen tekstin keskellä, johon kysymyksen jälkipuolisko viittaa, voi sitten jo ollakin toinen asia. Voin hyvin kuvitella, että sellaiseen kysyttäisiin tekijänoikeuden haltijan lupaa.

Hieno tarkennus, Tommi.
Entäs jos säveltäjä on ulkomaalainen? jenkkienhän kerrotaan käräjöivän milloin mistäkin pikkuasiasta, entä laulun sanoista?