Kirjoja, joissa henkilögalleriaan kuuluu henkilö, jolla on vaativa persoonallisuus tai siihen viittaavia piirteitä?

Kysytty

Kirjoja, joissa henkilögalleriaan kuuluu henkilö, jolla on vaativa persoonallisuus tai siihen viittaavia piirteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin kollegojen ehdotuksia kirjoista, joissa on vaativa henkilö. Varsinaista diagnostisoitua persoonallisuushäiriötä heillä ei kuitenkaan liene.

- Rosa Liksomin Everstinnassa aviomies on kontrolloiva ja väkivaltainen.

- Pirkko Saision Pienin yhteinen jaettava ja Vastavalo: isä on vaativa.

- Laura Lindstedtin Sakset-romaanissa adoptioäiti on odotuksissaan lasta ja itseään kohtaan perfektionistinen, eikä saa normaalia tunnekontaktia syntymään.

- Erja Mollberg : Vakuuslapset (tässä kirjassa hän kuvaa vaativaa isäänsä ja miten tämä vaikutti perhe-elämään)

- Lena Andersson : Omavaltaista menettelyä (päähenkilö rakastuu naimisissa olevaan mieheen, jolla on vaativa luonne

ja joka käyttää naista hyväkseen)

- Edward St.Aubyn :  Loistava menneisyys 1-3 (päähenkilön isä on julma sekä lastaan että vaimoaan kohtaan, hänellä

narsistisia piirteitä)

- Elfriede Jelinek: Halu ja Pianonsoittaja (toisessa erikoinen parisuhde ja toisessa päähenkilö nainen on mieleltään epävakaa)

- Mirja Kuivaniemi : Jäähyvästi Dublin (päähenkilön aviomies sekä äiti ovat vaativia)