Kirjoittiko Paavo Fossi Nyyrikki-lehteen 1930-luvulla? Miten saisin luettelon Nyyrikissä mahdollisesti julkaistuista novelleista ja onko mahdollista saada…

Kysytty

Kirjoittiko Paavo Fossi Nyyrikki-lehteen 1930-luvulla? Miten saisin luettelon Nyyrikissä mahdollisesti julkaistuista novelleista ja onko mahdollista saada lukusalikäyttöön Nyyrikin 1930-luvun numerot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tietoa siitä, kirjoittiko Paavo Fossi Nyyrikki-lehteen. Juri Nummelinin kirjassa Unohdetut kirjailijat 2 (BTJ. 2007) sanotaan Paavo Fossin olleen 1950- ja 1960-luvuilla aktiivinen aikakaus- ja lukemistonovellisti. Hän kirjoitti muun muassa Lukemista Kaikille -lehteen, Yllätyslukemistoon, Kansan Kuvalehteen, Viikonloppuun, Apuun ja Seuraan. Fossin ensimmäisen julkaistun novellin arvellaan olevan ”Irja, sotamies ja luutnanttien luutnantti”, jolla kirjoittaja voitti Lukemista Kaikille -lehden rakkauskertomuskilpailun vuonna 1944.

Jos haluat selata vanhoja Nyyrikki-lehtiä, voit tilata niitä mikrofilmattuina kaukolainaksi oman kirjastosi kautta:
https://www.virrat.fi/vapaa-ajan-palvelut/kirjasto/aineistot-ja-palvelu…

Nyyrikki-lehden vanhoja numeroita löytyy mikrofilmillä Kansalliskirjastosta ja Oulun kaupunginkirjastosta. Kansalliskirjastossa mikrofilmejä voi käyttää vain paikan päällä, Oulun kaupunginkirjastosta niitä lähetetään myös kaukolainaksi.