Kirjoitetaanko "kakun täyte" erikseen vai yhteen (kakuntäyte)?

Kysytty

Kirjoitetaanko (kakun täyte) erikseen yhteen (kakuntäyte)? Vaikuttaa, että esimerkiksi ilmauksessa "hän söi kakuntäytteenkin" kysymyksessä on yhdyssana, mutta esimerkiksi "Kakun ihana täyte oli sopivan makeaa" vaikuttaisi tukevan erikseen kirjoittamista. Vaihteleeko kirjoitusasu tilanteen mukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimioston ohjeissa sanotaan, että kun yhdyssanan tai sanaliiton ensimmäinen osa on genetiivisssä, sekä yhteen että erilleen kirjoittaminen on usein mahdollista. Yhteen kirjoitettuna kokonaisuus on voi olla termimäisempi, erilleen kirjoitettuna sanat luonnehtivat ilmiötä tekstiyhteydessä väljemmin. Kakun täytteen tapauksessa kuitenkin sanaliitto, siis erilleen kirjoitettuna lienee useimmissa tapauksissa perustellumpi ja luontevampi.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/121