Kirjoitan tutkielmaa siitä, miten mieskertojien/runonlaulajien näkökulma naisista on vaikuttanut Kalevalan Ainon tarinaan, ja haluaisin siihen tueksi jo…

Kysytty

Kirjoitan tutkielmaa siitä, miten mieskertojien/runonlaulajien näkökulma naisista on vaikuttanut Kalevalan Ainon tarinaan, ja haluaisin siihen tueksi jo olemassa olevaa kirjallisuutta. Mitkä olisivat hyviä lähdeteoksia, jossa käsiteltäisiin Kalevalan naisia, Ainon tarinaa ja/tai sitä, miten miesnäkökulma on vaikuttanut Kalevalan syntyyn ja muodostukseen?

Vastaus

Vastattu

Ainosta on tietoa mm. Viljo Tarkiaisen teoksessa Aino ja muut Kalevalan naiset, 1911.  s. 17-57 Nuoret naiset: Aino, Pohjan neito, Kyllikki ja Annikki

Kalevalan hyvät ja hävyttömät (1999) teoksessa on Ulla Pielan artikkeli: Aino-myytti

Sinikka Tuohimaan kirjaan Nainen, kieli ja kirjallisuus (1988) sisältyy kappale Naiskuvia Kalevalassa

Myös seuraaviin teoksiin kannattaa tutustua:

Tarja Kupiainen: Kertovan kansanrunouden nuori nainen ja nuori mies (2004)

Tahdon sanoa : kirjoituksia kielen ja perinteen voimasta (2005)

Louhen sanat : kirjoituksia kansanperinteen naisista (1990). Teoksen sisältö https://outi.finna.fi/Record/outi.118723#componentparts

Opinnäyte, esimerkiksi:  Yhteinen perhe, jaetut tunteet /N Hämäläinen, 2012 http://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/85030/AnnalesC349Hamalainen…

Mitä itket Ainoseni, kun olet saava suuren sulhon, miehen korkean kotihin? / https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25946/4/URN_NBN_fi_jyu-20…