Pilkutus ja yhteinen lauseenjäsen

Kysytty

Hei! Kirjoitan tekstiä omasta kielitaidostani, enkä ole aivan varma pilkun käytöstä yhteisen lauseenjäsenen taipuessa. Kysymykseni koskee seuraavaa virkettä: Yhdyssanojen oikeaoppisen käytön voisin väittää onnistuvan minulta miltei aina ja olen tietoinen yleisistä kirjoitusvirheistä.

Onko ensimmäisen lauseen minä, muodossa 'minulta', yhteinen lauseenjäsen toisen lauseen sanomattoman minän, '[minä] olen', kanssa? Eli tuleeko lauseiden väliin pilkkua?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Nähdäkseni minulta ei ole yhteinen lauseenjäsen, sillä se ei ole mukana jälkimmäisessä lauseessa. Jälkimmäisessä lauseessa persoonamuoto on predikaattiin sulautuneena subjektina, ensimmäisessä taas sana on adverbiaali, eivätkä ne voi korvata toisiaan vaan ne ovat lauseissa eri rooleissa. Jälkimmäinen lause on myös ihan sellaisenaan kokonainen. Niinpä pilkku tulisi lauseiden väliin.

Asia on helppo testata laittamalla sana näkyviin myös toiseen lauseeseen: ”Yhdyssanojen oikeaoppisen käytön voisin väittää onnistuvan minulta miltei aina ja minulta olen tietoinen yleisistä kirjoitusvirheistä.” Ei kuulosta lainkaan toimivalta. Jos taas persoonamuoto olisi molemmissa lauseissa verbissä, pilkku voitaisiin jättää pois.

Osoitteesta http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/87 löytyvät Kielitoimiston ohjeet pilkun käytöstä, vaikka tähän ei suoraan otetakaan kantaa siinä vaan kerrotaan periaatteita yleisemmällä tasolla.