Kirjoitan opinnäytetyötä yleisten kirjastojen äänitelainauksen murroksesta 2010-luvulla. Hakusessa on vielä hyvät kirjalliset lähteet musiikkiosastojen ja…

Kysytty

Hei! Kirjoitan opinnäytetyötä yleisten kirjastojen äänitelainauksen murroksesta 2010-luvulla. Hakusessa on vielä hyvät kirjalliset lähteet musiikkiosastojen ja ääniteaineistojen syntyä ja historiaa koskien. Osaisitteko te musiikkikirjastoammattilaiset ohjata minut sellaisten äärelle? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Suomen yleisten kirjastojen ensimmäinen musiikkiosasto perustettiin Tampereella vuonna 1958. Kari Eloranta on kirjoittanut sen historiikin, joka julkaistiin musiikkiosaston 50-vuotisjuhlavuonna 2008. Julkaisu on luettavissa myös verkossa.

Samana vuonna ilmestyi kirja "Hiljaisuudesta nousi musiikki", jossa eri kirjoittajat muistelevat musiikkikirjastotoiminnan alkuvaiheita. Kirjoittajien joukossa on monia alan ammattilaisia. Kirjan lopussa on Anne Systän ja Pirjo Hakunin kokoama luettelo musiikki- ja musiikkikirjastoaiheisista artikkeleista Kirjastolehdessä vuosina 1919-2008 (s. 136-149).

Tilastotietoa löytyy Kyösti Mäkelän kirjasta "Yleisten kirjastojen musiikkikirjastotoiminta 1980-luvulla". Kirjassa tulevat esille myös tilastoinnin ongelmat.

Vuosina 1988-2011 ilmestyi musiikkikirjastoalan aikakauslehti "Intervalli", jonka artikkeli- ja asiasanahakemisto ja tekijähakemisto löytyvät verkosta. Vuosien 2006-2011 numerot ovat luettavissa verkossa.

Lähteitä:

Eloranta, Kari: Meillä lähdettiin latvasta : Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosasto 50 vuotta (Tampereen kaupunginkirjasto, 2008)

https://www.tampere.fi/kirjasto/musiikki/historia/meilla_lahdettiin_latvasta.pdf

Hiljaisuudesta nousi musiikki : Suomen yleisten kirjastojen musiikkiosastojen 50 vuotta (Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 2008)

Mäkelä, Kyösti: Yleisten kirjastojen musiikkikirjastotoiminta 1980-luvulla (Suomen musiikkikirjastoyhdistys, 1991)

Intervalli : musiikkikirjastoalan aikakausjulkaisu 1988-2011: https://www.musiikkikirjastot.fi/musiikkipalvelut/suomen-musiikkikirjastoyhdistys/intervalli/