Kuuluuko kirjastovirkailijan työhön esimerkiksi satuhetkien vetäminen?

Kysytty

Hei! Kirjastovirkailijan/kirjastohoitajan työ kiinnostaa minua. Kuuluuko kirjastovirkailijan työhön esimerkiksi satuhetkien vetäminen? En ole lainkaan satutätimäinen enkä pidä esiintymisestä muutenkaan.

Vastaus

Vastattu

Kirjastonhoitajan tai kirjastovirkailijan työ voi olla sisällöltään hyvin vaihtelevaa. Työn sisältöön vaikuttaa mm. se, työskennelläänkö tieteellisessä vai yleisessä kirjastossa, onko kirjasto iso vai pieni, ja mitä työnkuvasta on erikseen määrätty. Esimerkiksi tieteellisen kirjaston tai ison yleisen kirjaston aikuisten tieto-osaston kirjastonhoitaja todennäköisesti ei joudu vetämään satuhetkiä, mutta lastenosastolla tai pienessä yhden tai kahden ihmisen vetämässä kirjastossa todennäköisyys tietysti on aika suuri.

On kuitenkin otettava huomioon, että olipa kirjasto suuri tai pieni, kirjastoissa nykyään järjestetään paljon monenlaisia tapahtumia. Jonkinlaisesta esiintymistaidosta tai -halukkuudesta on kirjastonhoitajalle varmasti etua. Mahdollisia esiintymistilanteita voivat olla esimerkiksi kirjailijahaastattelu, yleisöluennon juontaminen, kirjaston esittely ryhmille tai asiakkaiden opastaminen tiedonhaussa. Esiintymistä voi olla myös oman talon väelle koulutuksissa ja kokouksissa.