Mitkä olivat Suomessa kuukausien nimet ennen nykyisiä?

Kysytty

Mitkä olivat Suomessa kuukausien nimet ennen nykyisiä?

Vastaus

Vastattu

Aurinkovuoteen perustuva juliaaninen ajanlasku ja siihen kuuluva kuusta riippumaton kahdentoista kuukauden järjestelmä vakiintuivat Suomessa kristinuskon mukana. Lounaissuomalaiset kuukausien nimet yleistyivät painettujen kalenterien myötä koko maahan. Nämä olivat paria poikkeusta lukuun ottamatta samat kuin nykyään. Agricolan Rucouskirian (1544) alkuun painetussa jokavuotisessa kalenterissa käytetään vuoden kahdestatoista juliaanisesta kuukaudesta nimiä tammikw, helmenkw, maliskw, hwchtikw, toukokw, kesäkw, heijnekw, mätekw eli kyluökw, syyskw, locakw, marraskw ja talvijkw. Jo 1600-luvulla mätä- eli kylvökuu vaihtui elokuuksi ja talvikuun rinnalle tuli kirkollisen juhlan sävyttämä joulukuu. Tammi- ja helmikuulle löytyy myös vaihtoehtoiset nimitykset iso- ja pikkutammi.

Vanhimmissa kuun kiertoon perustuvissa ajanlaskujärjestelmissämme mainitaan 13 kuukauden nimeä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muinaissuomalaisten vuodessa olisi ollut 13 kuukautta. Kun aika uudesta kuusta toiseen on noin 29,5 vuorokautta, saattaa kuu joinakin vuosina syntyä 12, toisina 13 kertaa. Jälkimmäistä vaihtoehtoa varten suomalaisilla oli helmikuun jatkona kaimalokuu, joka jäi kokonaan pois, jos kuun syntymä tiettyyn luonnon merkkiin tultaessa ei ollut ehtinyt tapahtua kolmattatoista kertaa.

Suomen omaperäiset kuukaudennimet ovat yksi harvalukuisista poikkeuksista (hollanti on toinen) eurooppalaisten kielten joukossa, joista useimmat käyttävät kuukausista latinalaisista nimistä peräisin olevia muotoja.

Lähteet:
Heikki Oja, Aikakirja 2013
Kustaa Vilkuna, Vuotuinen ajantieto
Toivo Vuorela, Suomalainen kansankulttuuri