Kirjastonväki! Mulla on äidin puolelta veli, eri isä ja isän puoleltakin lapsi, eri äidin kanssa? Sekä serkusta kysyin aikaisemminkin. Toinen on kolmanmnessa…

Kysytty

Hei kirjastonväki!
Mulla on äidin puolelta veli, eri isä ja isän puoleltakin lapsi, eri äidin kanssa? Sekä serkusta kysyin aikaisemminkin. Toinen on kolmannessa polvessa ja toinen neljäs tai viides polvi, onko hän silti pikkuserkku?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veli, jonka kanssa vain toinen vanhemmista on yhteinen, on velipuoli. Samoin sisar, jonka kanssa vain toinen vanhemmista on yhteinen, on sisarpuoli.

Kahden serkun lapset ovat keskenään pikkuserkkuja, heillä on yhteinen isoisoäiti ja isoisoisä. Pikkuserkkua sanotaan myös toiseksi serkuksi. Tästä kaukaisempia, mutta toisiinsa samassa suhteessa olevia sukulaisia ovat kolmas serkku, neljäs serkku ja niin edelleen. Nykysuomen sanakirjan mukaan joskus myös pikkuserkku-nimitystä käytetään yleisemmin kaukaisista sukulaisista.

Lähteet:

Suomen kielen perussanakirja (1994)

Nykysuomen sanakirja (1992).