Kirjastonhoitajat! Olen näkövammainen ja kysyin Celia-kirjastolta löytyisikö tietoa vanhoista lasten- tai siihen aikaan "nuorten aikuisten kirjat" hyllyistä…

Kysytty

Hei kirjastonhoitajat!
Olen näkövammainen ja kysyin Celia-kirjastolta löytyisikö tietoa vanhoista lasten- tai siihen aikaan "nuorten aikuisten kirjat" hyllyistä ja he ohjasivat kääntymään teidän puoleenne.
Ainakin neljä teosta on hukkateillä.

1. Aloitin koulun Cygnaeuksen kansakoulussa Jyväskylässä 1966. Sieltä koulukirjastosta haettiin kirjoja melkein kuin pitkillä työkalupakeilla ja niitä sitten vuorotellen alaluokilla luettiin. Mieleen jo jäänyt kirja, joka kertoi muistaakseni kaupunkikerrostalon pihapiiristä ja edelleen muistaakseni päähenkilö Jaakko-poika pääsi kesälaitumille maallekin. Jaakolla oli lemmikkinä kovakuoriainen eli sarvijaakko. Kirjassa oli piirrettyjä kuvia. Muistaakseni kirjan nimi oli "Jaakko ja Sarvijaakko". Olen kysynyt Jyväskylän kaupunginkirjastolta, mutta sieltä ei silloin apua löytynyt.

2. Kansakoulun ehkä 4.-6. luokilla luettiin myös kirjaa, joka kertoi ehkä englantilaisesta sisäoppilaitoksesta eli internaatista ja sen pojista ja kepposista ja muistan että parasta mitä heille saattoi sattua oli syödä pusu-leivoksia. Ehkä nimeen liittyi joten internaatti-sana. Tätäkin haettiin muistaakseni Cygnaeus-kansakoulun omasta kirjastosta noin 1968-71 ja luettiin vuorotellen luokassa.

3. Nuorten aikuisten hyllystä Jyväskylästä Viitaniemen sivukirjastosta muistan lainanneeni hupaisan kirjan, joka sekin kertoi sisäoppilaitoksesta ja sen tytöistä. Heillä oli oma pelinsä, jossa sai pisteitä erilaisista tehtävistä esim. vastakkaisen sukupuolen kanssa suukottelusta jne. ja muistelen, että nimi olisi ollut "Syväjäädytetyt tytöt".

4. Kateissa myös ilmeisesti 1960 luvulta radiosta useassa jaksossa tullut "Tuntematon sotilas". Mieheni kanssa olemme muistelleet sitä usein ja itse en edes muista oliko se kuunnelma vai elävästi luettu kirja.

Jännityksellä jään odottamaan, saanko teiltä edes johonkin vastauksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Jaakko ja Sarvijaakko -nimistä teosta tietokantamme eivät ikävä kyllä löydä, mutta kuvaukseesi sopii Esteri Vuorisen kirja Martin sarviherra (WSOY, 1965). Olisikohan se etsimäsi kirja? Alkuperäistä painosta Martin sarviherra -kirjasta ei ole enää Jyväskylän kaupunginkirjaston kokoelmissa, mutta kirjan voi tilata seutuvarauksena muista Keski-kirjastoista (varausmaksu 1 euro). Jyväskylän pääkirjaston lastenosastolta löytyy lisäksi kirja Satusaari - Lumottu metsä (WSOY 2003), jossa on uudelleenjulkaistu katkelma Martin sarviherrasta.

2. Toinen etsimäsi kirja saattaa olla Rudyard Kiplingin Minä ja kumppanit (Otava, 1962). Se sijoittuu englantilaiseen sisäoppilaitokseen ja kertoo keppostelevista pojista. Kirja on Jyväskylän pääkirjaston lastenosaston varastossa.

3. Kolmas kirja on tosiaan nimeltään Syväjäädytetyt tytöt, kirjoittaja Eva Défago. Kirja on Jyväskylän pääkirjaston aikuistenosaston varastossa.

4. 1960-luvulla radiosta tullut Tuntematon sotilas on Saulo Haarlan ohjaama 19-osainen Radioteatterin kuunnelmasarja. Kuunnelmaa ei ikävä kyllä ole Keski-kirjastojen kokoelmissa, mutta sen voi tilata kaukolainaksi muista maakuntakirjastoista. Niissä sitä on cd-levynä. Kaukolainan voi tilata nettilomakkeella (https://webkake.kirjastot.fi/wtil/tilaa?pa_ulid=20) tai asioimalla paikan päällä kirjastossa. Kaukolainan hinta on 1 euro.