Miksi vuorovesi virtaa Strömman kanavassa voimakkaasti?

Kysytty

Hei kirjastonhoitajat,

olen monesti kuullut väitteen siitä, että Strömman kanava nykyisten Salon kaupungin ja Kemiönsaaren kunnan välissä on ainoa paikka (tai ainakin yksi ainoista) Suomessa, jossa vuorovesi-ilmiö on selkeästi havaittavissa, ja olen itsekin käynyt paikan päällä ilmiön toteamassa. Mikä alueen maantieteessä tekee paikasta sellaisen, että vuorovesi virtaa kanavassa niin voimakkaasti?

Vastaus

Vastattu

Kai Myrberg ja Matti Leppäranta kertovat kirjassaan Itämeri ja ihminen (2019) https://vaski.finna.fi/Record/vaski.3818448, että saariston kapeat salmet jakaantuvat Strömman kanavan kohdalla siten, että ne voimistavat vuorovesi-ilmiötä kyseisessä paikassa (Myrberg & Leppäranta 2019, 32). Kapeassa kanavassa voi siten muun Itämeren heikkoon vuoroveteen poikkeuksena helposti nähdä vuoroveden vaikutuksen.