Kirjastonhoitaja! Mistä löytyisi materiaalia ,että ekaluokkalainen oppisi paremmin lukemaan? Onko joitakin tietokonepelejä tai kirjoja saatavissa? Kysyy…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja!
Mistä löytyisi materiaalia ,että ekaluokkalainen oppisi paremmin lukemaan? Onko joitakin tietokonepelejä tai kirjoja saatavissa? Kysyy huolestunut mummo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi Hel-Met- kirjastoista löytyvillä CD-ROM- levyillä
ABCD- romppu: leikiten lukemaan, Lukimaa, Studio 4 sekä Alkupolku- sarjan Eskari- ja Ekaluokka-rompuilla voisi harjoitella lukemaan opettelua. Paljon muitakin lukemista tukevia CD-ROM- levyjä varmasti löytyy, ja niitä kannattaa joko etsiä HelMet- verkkokirjastosta http://www.helmet.fi hakusanalla "lukeminen" (ja valita aineistolajiksi CD-ROM) tai kysyä kirjaston henkilökunnalta.

Kirjastojen lastenosastoilla on yleensä myös erikseen kirjoja lukemaan opetteleville, usein otsikolla "Helppolukuiset" tms. Tällaisia lukemaan opetteleville tarkoitettuja kirjasarjoja ovat esimerkiksi Vihreä banaani, Sininen banaani, Keltanokka, Kirjava kukko, Lukukaveri, Hyppivä sammakko ja Vikkelä virtahepo. Näissä kirjoissa on selkeä tarina, vähän suurikirjaimista tekstiä ja kuvat tukemassa lukemista. Usein myös ainakin vaikeimmat sanat on tavutettu. Näitäkin kirjoja voi etsiä HelMet-verkkokirjastossa esimerkiksi hakusanalla "helppolukuiset kirjat".

Onnea lukuseikkailuihin!