Luin vuosia, ehkä vuosikymmeniä sitten kirjan, jonka nimeä tai kirjoittajaa en muista. Kirja kertoi naisesta, joka oli tullut muutamaksi…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja!
Luin vuosia, ehkä vuosikymmeniä sitten kirjan, jonka nimeä tai kirjoittajaa en muista. Kirja kertoi naisesta, joka oli tullut muutamaksi päiväksi hoitamaan alppimajaan ystävien taloa, tilaa ja eläimiä. Ensimmäisen yön jälkeen herättyään hän huomaa, että tilan ylle on laskeutunut läpinäkyvä kupu ja koko maailmalla ympärillä oli tuhoutunut. Kirja kertoo muistaakseni paljoan hänen yksinäisestä selviytymisestään tilalla. Lopulta hän huomamaa pihaan johtavalla tielä kaukana miehen, joka lähestyy. Nainen hakee aseen ja ampuu miehen.
MIkähän on kirjan ja kirjailijan nimi? KIITOS ETUKÄTEEN!

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on itävaltalaisen Marlen Haushoferin vuonna 1963 ilmestynyt Seinä (Die Wand), joka julkaistiin suomeksi Eila Pennasen kääntämänä vuonna 1964. Teos kerännyt viime vuosina uusia lukijoita, ja sitä on käsitelty mm. tänä vuonna ilmestyneessä Suurteoksia-antologiassa.

Seinä Kirjasammossa:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_300

Seinän saatavuustiedot Vaski-verkkokirjastossa:

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.9668