Otsikko
Kirjastonhoitaja, Löytyisiköhän mitään kaunokirjallisuutta koskien Vanhan testamentin Mooseksen tarinaa henkilönä? Luen ihastuksella Thomas Mannin Joosef…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja,
Löytyisiköhän mitään kaunokirjallisuutta koskien Vanhan testamentin Mooseksen tarinaa henkilönä?
Luen ihastuksella Thomas Mannin Joosef-kirjoja.
Olen tutustumassa Vanhaan testamenttiin ja kaunokirjallisuus ikäänkuin antaa lihat luille.
Esim Nooan kohdalla luin Timothy Findleyn Suuri Tulva.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mooseksesta löytyy seuraavia teoksia: Poul Hoffmanin Palava pensas ja Bodil Thoenen Israel-kronikkaan kuuluva Jerusalemin kirjakääröt. Christian Jacqin Ramses-sarja kertoo Egyptin varhaisesta historiasta ja sarjan osissa Valonpoika, Ikuisuuksien temppeli ja Abu Simbelin valtiatar on yhtenä henkilöhahmona Mooses.

Kuopion kaupunginkirjastosta löytyi Raamatun henkilöistä kertovaa kaunokirjallisuutta mm.: Diamant, Anita: Punainen teltta; Elwood, Roger: Matkalla Masadaan; Hentilä, Tauno: Elävän veden safiiri; Holmes, Marianne: teokset Suuri rakkaus ja Marian poika; Lindgren, Torgny: Batseba; Men, Aleksandr: Ihmisen Poika; Pitkänen, Kyllikki: Kuninkaan rakkaus; Saramago, Jose: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi; Wangerin, Walter: Jeesus sekä edellä mainitun Bodie Thoenen Siion- ja A.D.-kronikat.

Porin kaupunginkirjaston sivuilta löytyy Roma-tietokanta http://www.pori.fi/kirjasto/roma/index.php . Kun laittaa hakusanaksi Raamattu, saa 28 teoksen listan uskonnollisista romaaneista.