Kirjastonhoitaja, kysyisin pystyisikö selvittämään kuvauksen perusteella, mistä 1970-luvulla tai 1980-luvun alussa suomennetusta pikkuromaanista on kyse ja…

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja, kysyisin pystyisikö selvittämään kuvauksen perusteella, mistä 1970-luvulla tai 1980-luvun alussa suomennetusta pikkuromaanista on kyse ja kuka on kirjailija? Tarina on yksi monista Nooan arkki kertomuksista, mutta tässä versiossa arkissa on mukana paholainen, joka on tarinan humaani 'hyvis' ja Nooa puolestaan 'pahis'. Tarinan Nooa tekee kaikkensa mustamaalatakseen paholaisen ja vetää lokaan tai omii kaiken hyvän, mitä paholainen tekee. Romaanin pointti on, miten helppoa on totuuden vääristäminen ja mustamaalaaminen, ja miten paljon helpompaa on uskoa paha kuin hyvä. Kirja ei ole vakaumuksellisen yhteisön julkaisema, ja muistaakseni se oli sijoitettu jostain syystä scifi-hyllyyn vaikka se ei varsinaisesti kuulu ko. aihepiiriin. Olen todennäköisesti lainannut sen 80-luvun alkupuolella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Valitettavasti emme löytäneet aivan kuvailemaasi kirjaa, mutta tässä olisi kolme ehdokasta:
Julian Barnes: 10 ½ lukua maailmanhistoriaa
Timothy Findley: Suuri tulva
Marie Fredriksson: Vedenpaisumus