Kirjastonhoitaja! Kirjastoilla pitäisi kyllä olla joku puhelinpalvelu, josta saisi jotain apua... Vai onko? Kirjoitin jo Espoon kaupungille, mutta ei tunnu…

Kysytty

Hei Kirjastonhoitaja!

Kirjastoilla pitäisi kyllä olla joku puhelinpalvelu, josta saisi jotain apua... Vai onko? Kirjoitin jo Espoon kaupungille, mutta ei tunnu olevan mitään.

Minulle tuli nyt ongelmaksi se, että kuulun riskiryhmään ja olen nyt linnoittautunut kotiini. Olen käyttänyt kirjaston palvelua ja heidän tietsikoiden Wordiä ja tekstien muuttamista niillä pdf:ksi.

Nyt minulla ei sitten ole Wordiä kotona omalla koneellani ja tarttis saada tekstit wordeiksi ja pdf:ksi ja vielä sitten nekin ihan pötköön. Soitin Ompun pajaan, mutta sekin oli kiinni. Joku ehdotti, että saanhan ilmaisen Wordin netistä, mutta ainakin ne linkit, joita yritin olivat sellaisia, jotka tietsikani F-secure esti.

Saisinko teiltä apua ja siis jonkun linkin, mistä saisin ladattua toimivan Word tekstinkäsittelyn pdf-mahdollisuudella, mieluiten ilmaiseksi?

Suurkiitos etukäteen ja ystävällisin terveisin..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Isompiin kirjastoihin soittaessa on suurempi todennäköisyys saada joku langan päähän nyt kun kirjastot on suljettu. Pyrimme kyllä vastaamaan puheluihin ennen kuin puhelu ohjautuu automaattiseen ääniviestiin.

Kysytyn maksuttoman Wordin (mutta onkohan siinäkin vain se koekäyttöaika maksuton?) voinee ladata täältä https://products.office.com/fi-fi/free-office-online-for-the-web mutta emme osaa sen käytössä neuvoa - varsinkaan etänä - koska meillä ei ole tuosta ohjemasta käyttökokemusta.

Monet turvaohjelmat varoittavat kun koneeseen ollaan lataamassa jotain, joka ei ole koneen omasta sovelluskaupasta hankittu. Hyvä harkinta on tässäkin aina tarpeen.

Jos haluaa kokeilla jotain muuta maksutonta mahdollisuutta, esim. Apachen Open office -ohjelmistolla voi käsitellä tekstiä, tehdä taulukkolaskentaa ja laatia esityksiä aika lailla samoin kuin Wordilla, Excelillä ja Powerpointilla. Tiedostot voi Open officella tallentaa Word-muotoon ja taulukkolaskennat Excel-muotoon jne. Apachen Open office -ohjelmiston latauslinkki löytyy google -haulla.