Kirjastonhoitaja. Kertoisitko Sampo nimen alkuperästä ja merkityksestä?

Kysytty

Hei kirjastonhoitaja. Kertoisitko Sampo nimen alkuperästä ja merkityksestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sampo nimi on peräisin Kalevalasta, jossa se oli seppä Ilmarisen takoma ihmelaite, rikkauden ja onnen lähde. Sakari Topelius käytti nimeä sadussaan Sampo Lappelill (1866). Suomen almanakassa Sampo on ollut v:sta 1929 lähtien. Nimen tavallinen muunnos on Samppa.